Et dansk forskningsprojekt skal udvikle intelligent legetøj med 10 millioner kroner i ryggen som støtte. Folkene bag forudser blandt andet, at det højteknologiske legetøj vil være med til at bekæmpe den globale fedmeepidemi.
- Forestil dig, at vi ved hjælp af teknologien afkoder fodboldspilleren David Beckhams løb. Hans fart, bevægelser og måde at løbe på. Så lader man lysdioder, eller måske endda en 3D-figur af Beckham, efterligne hans løb, så børn i en skolegård eller folk i et indkøbscenter kan løbe om kap med en af verdens bedste fodboldspillere.
Sådan beretter en begejstret Carl Henrik Jeppesen, direktør for legepladsproducenten Kompan. Han er ikke tvivl om, at der er store muligheder i intelligent teknologisk legetøj.
Kompan er en af medspillerne i Playware, et forsknings- og udviklingsprojekt, som starter 1. september.
Leder af projektet er robotforskeren professor Henrik Hautop Lund fra Syddansk Universitet.
Han har i flere år forsket i moderne kunstig intelligens og vil det næste halvandet år stå i spidsen for et udviklingsarbejde, der involverer danske kompetencer inden for legeforskning, roboteknologi og moderne kunstig intelligens.
Videnskabsministeriet bidrager med fem millioner kroner, mens de jyske og fynske virksomheder Kompan, Wirtek og Tricon tilsammen lægger fem millioner kroner.
Playware er udviklet i et samarbejde mellem børne- og legekulturforsker Carsten Jessen fra Danmark Pædagogiske Universitet og robotforsker Henrik Hautop Lund. Kompan har været med til at udvikle prototyper.
Projektet vil blandt andet arbejde med ambient Playware, hvor man ved hjælp af teknologi bygger omgivelser, som kan danne leg og spil på samme måde som en computer indeholder teknologi, der kan danne computerspil.
Omgivelserne kan være et centralt torv i bymiljøet, der omdannes til en legende plads med fysiske udfordringer. Playware-miljøet skal starte og motivere til fysisk leg og bevægelse, og er samtidig et anslag mod den globale fedme-epidemi.
- Vi skal benytte den moderne kunstige intelligens til at udvikle store fysiske computerspil, der automatisk tilpasser sig brugerne, hvad enten der er tale om en 100 kilo tung teenager, en femårig pige, en bevægelseshæmmet eller en bedsteforælder på 65 år, siger Henrik Hautop Lund.
Forskerne vil få Playware-miljøet til at genkende forskellig adfærd blandt brugerne. Teknologien vil bestå af en række byggeklodser, som kan integreres i forskellige omgivelser i bymiljøet.
- Hver byggeklods indeholder en lille computer, sensorer og mulighed for at generere for eksempel lyd og lys. Byggeklodser kan kommunikere med hinanden, så der kan dannes forskellige legemuligheder ved opsætning af et antal af disse kommunikerende byggeklodser, siger Henrik Hautop Lund.