Det danske firma Softscan, som leverer hosted virus- og spamfilter til virksomheder, vil nu invadere Storbritannien, der er hjemland for selskabets største konkurrent på verdensmarkedet, Messagelabs.
Men med et marked med en anslået værdi på over to milliarder kroner i Storbritannien er det en kage, som det danske selskab gerne vil have en bid af.
- Vi synes selv, vi står stærkt i forhold til Messagelabs. Samtidig er det et stort marked, så selv en lille del vil være godt, siger kommunikationschef Bo Engelbrechtsen fra Softscan.
Han mener dog, at det danske selskab står stærkt nok til også at kunne hugge kunder fra de store etablerede leverandører i Storbritannien.
Turen over Nordsøen kræver dog en omstilling af Softscans salgsmetoder. Hidtil har Softscan selv stået for direkte salg til slutkunderne, men den model bryder de sig ikke om i Storbritannien, har selskabet erfaret.
- De foretrækker at købe den slags gennem forhandlere, forklarer Bo Engelbrechtsen.
Det vil sige gennem de service-leverandører, som i forvejen leverer systemer og it-ydelser til virksomhederne.
Til at opbygge et forhandlernetværk i Storbritannien har Softscan hentet engelske Phil Watts, som tidligere har arbejdet med at etablere forhandlernetværk for antivirusfirmaerne Trend Micro og Kaspersky Labs.
Det danskejede Softscan åbnede i Danmark i 2002 og har i dag omkring 40 ansatte og sælger sine tjenester i Skandinavien, Tyskland og nu Storbritannien.