Børnesygdomme i telefoner har plaget 3

Der har været for mange problemer med de tidlige 3G-telefoner. Det har sat teleselskabet 3 tilbage, og selskabet har mistet kunder siden årsskiftet i stedet for at få flere ombord. Direktør Morten Christiansen er dog glad for, at selskabet nu har fået en plan at køre efter.

Teleselskabet 3 har været ramt af tekniske problemer, som har krævet selskabets energi, og det er hovedårsagen til, at selskabet har mistet kunder frem for at få flere i folden.

De tekniske problemer har hovedsageligt været telefonerne, hvor der har været for mange fejl i de tidlige modeller.

Administrerende direktør i 3, Morten Christiansen, er ikke tilfreds med, at selskabet er gået tilbage målt på antal kunder siden årsskiftet.

- Der har været for mange børnesygdomme med de tidlige telefoner, som havde problemer, når de skulle lave hand-over ved roaming, forklarer Morten Christiansen.

Det har givet kunderne problemer, når de skulle skifte mellem 3's eget 3G-netværk og TDC's GSM-netværk, som 3 har roaming-aftale med.

Med telefoner, der har problemer med hand-over, bliver samtalerne afbrudt, hvis telefonen er nødt til at skifte mellem netværkene under en samtale.

- Den gode nyhed er, at de nye telefoner fra eksempelvis Sony-Ericsson og Nokia er rigtig gode, siger Morten Christiansen.

For få testmuligheder

3 er indtil videre alene på markedet for 3G-telefoni i Danmark, men selskabet er ikke det eneste, der har problemer med telefonerne.

- Problemet er, at 3G-standarderne er relativt nye, og det giver mange fejl i produkterne, fordi telefon-producenten enten må gætte sig frem eller har misforstået noget i standarden, siger direktør Torben Rune fra firmaet Netplan.

Sådan var det også, da GSM-telefonerne blev introduceret, men 3G er mere kompliceret og skal konkurrere med 2G, hvor der findes alle de nødvendige testværktøjer, der skal til for at finde ud af, om en telefon virker efter hensigten.

- I modsætning til GSM er der sørgeligt få testmuligheder til 3G. Producenterne skal forsøge sig frem med forskellige basestationer for at finde fejlene, siger Torben Rune.

Det medfører fejl, hvor telefonerne enten ikke kan kommunikere med hinanden eller med de basestationer, der udgør mobilnetværket.

Torben Rune tvivler også på, at alle fejlene i 3G-telefonerne er fundet og løst inden for en overskuelig tidshorisont.

Musik, musik, musik

3-direktør Morten Christiansen er mere optimistisk. Trods problemerne med telefonerne og faldet i antallet af kunder.

- Jeg er mest glad for, at vi nu har en plan, som vi kører efter, siger Morten Christiansen, som ikke vil sige noget om, hvor mange kunder 3 har ambitioner om at have ved udgangen af året.

For at få flere kunder ombord skal 3 sælge sig selv på "musik, musik, musik", som 3-direktør formulerer det. Han mener ikke, at det giver mening at tale om datatrafik til forbrugerne.

Det skal i stedet oversættes til noget, der giver mening for dem, og det gør musik ifølge Morten Christiansen.

Han ser heller ingen problemer i, at selskabet stadig står alene med 3G-telefoni på det danske marked.

- Vi er pionerer. De første kilometer kører vi i prærievogn, mens de andre kører på landevejen, men vi føler os sikre, nu hvor vi kører efter en plan. Så kan de andre teleselskaber vælge at sidde på hænderne eller komme med ind i kampen, siger Morten Christiansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere