Teleselskabet 3 har været ramt af tekniske problemer, som har krævet selskabets energi, og det er hovedårsagen til, at selskabet har mistet kunder frem for at få flere i folden.
De tekniske problemer har hovedsageligt været telefonerne, hvor der har været for mange fejl i de tidlige modeller.
Administrerende direktør i 3, Morten Christiansen, er ikke tilfreds med, at selskabet er gået tilbage målt på antal kunder siden årsskiftet.
- Der har været for mange børnesygdomme med de tidlige telefoner, som havde problemer, når de skulle lave hand-over ved roaming, forklarer Morten Christiansen.
Det har givet kunderne problemer, når de skulle skifte mellem 3's eget 3G-netværk og TDC's GSM-netværk, som 3 har roaming-aftale med.
Med telefoner, der har problemer med hand-over, bliver samtalerne afbrudt, hvis telefonen er nødt til at skifte mellem netværkene under en samtale.
- Den gode nyhed er, at de nye telefoner fra eksempelvis Sony-Ericsson og Nokia er rigtig gode, siger Morten Christiansen.
For få testmuligheder
3 er indtil videre alene på markedet for 3G-telefoni i Danmark, men selskabet er ikke det eneste, der har problemer med telefonerne.
- Problemet er, at 3G-standarderne er relativt nye, og det giver mange fejl i produkterne, fordi telefon-producenten enten må gætte sig frem eller har misforstået noget i standarden, siger direktør Torben Rune fra firmaet Netplan.
Sådan var det også, da GSM-telefonerne blev introduceret, men 3G er mere kompliceret og skal konkurrere med 2G, hvor der findes alle de nødvendige testværktøjer, der skal til for at finde ud af, om en telefon virker efter hensigten.
- I modsætning til GSM er der sørgeligt få testmuligheder til 3G. Producenterne skal forsøge sig frem med forskellige basestationer for at finde fejlene, siger Torben Rune.
Det medfører fejl, hvor telefonerne enten ikke kan kommunikere med hinanden eller med de basestationer, der udgør mobilnetværket.
Torben Rune tvivler også på, at alle fejlene i 3G-telefonerne er fundet og løst inden for en overskuelig tidshorisont.
Musik, musik, musik
3-direktør Morten Christiansen er mere optimistisk. Trods problemerne med telefonerne og faldet i antallet af kunder.
- Jeg er mest glad for, at vi nu har en plan, som vi kører efter, siger Morten Christiansen, som ikke vil sige noget om, hvor mange kunder 3 har ambitioner om at have ved udgangen af året.
For at få flere kunder ombord skal 3 sælge sig selv på "musik, musik, musik", som 3-direktør formulerer det. Han mener ikke, at det giver mening at tale om datatrafik til forbrugerne.
Det skal i stedet oversættes til noget, der giver mening for dem, og det gør musik ifølge Morten Christiansen.
Han ser heller ingen problemer i, at selskabet stadig står alene med 3G-telefoni på det danske marked.
- Vi er pionerer. De første kilometer kører vi i prærievogn, mens de andre kører på landevejen, men vi føler os sikre, nu hvor vi kører efter en plan. Så kan de andre teleselskaber vælge at sidde på hænderne eller komme med ind i kampen, siger Morten Christiansen.