IT-Brancheforeningen, ITB, har hidtil varetaget interesser for it-virksomheder, der sælger produkter og løsninger til erhvervslivet.
Med et nyetableret Udvalg for Det Digitale Hjem, vil foreningen også tale sagen for producenter, der leverer direkte til forbrugerne.
Det ny udvalg koncentrerer sig om perspektiverne i den såkaldte mediekonvergens, der bringer stadig mere avancerede it-løsninger i de danske hjem.
- Danskerne vil om få år have stærkere og bedre it-løsninger derhjemme end på jobbet. Vores store medlemmer står parat med avancerede it-produkter til hjemmet, samtidig med at både små og store virksomheder er klar med indhold, der kan køre på mange platforme, siger Jakob Lyngsø, administrerende direktør i IT-Brancheforeningen.
Det er produkter inden for eksempelvis trådløse netværk, instant messaging, bredbånds-tv osv., som har ansporet foreningen til det ny initiativ.
- Vores ambition er at styrke netværk og innovation i et boom-marked, hvor der er både internationale og danske aktører, siger Mette Lundberg, chefkonsulent og netop ansat i IT-Brancheforeningen til at drive den ny aktivitet.