Vold i computerspil gør drenge aggressive

Børn efterligner den vold, de ser i spil, når de leger med kammeraterne, og blot ti minutters spil får aggressionerne frem. To amerikanske forskere har gennemgået de sidste 20 års forskning om sammenhængen mellem børn og vold i computerspil.

En gennemgang af de sidste 20 års psykologiske forskning inden for børn og computerspil ser ud til at underbygge, at der en sammenhæng mellem især drenges aggressivitet og mængden af vold i de computerspil, de spiller.

Det konkluderer to amerikanske forskere fra det katolske Saint Leo University i Florida.

De har netop præsenteret deres gennemgang af forskningen inden for området på en kongres for den amerikanske psykolog-sammenslutning APA.

Ifølge undersøgelsen er der tegn på, at børn påvirkes på kort sigt, ligesom der kan være en langsigtet virkning af de voldelige computerspil.

Leger kungfu med kammeraterne

En af de undersøgelser, som de to forskere har gennemgået, påviser en umiddelbar stigning i unge forsøgspersoners aggressionsniveau efter at have spillet et voldeligt computerspil i mindre end ti minutter.

I en anden undersøgelse af 600 amerikanske 8. og 9. klasse-elever fandt forskerne en sammenhæng mellem, hvor meget eleverne spillede computerspil, og hvor aggressive lærerne vurderede eleverne til at være.

Det er især drenge, der tiltrækkes af de voldelige spil, og de er også mere tilbøjelige til at udleve den vold, de har set i spillene.

Børn, der spiller kungfu-spil, forsøger at efterligne spillene, når de leger med kammeraterne, viser en af de gennemgåede undersøgelser.

Lette at påvirke

Endelig er de børn og unge, der tiltrækkes af voldelige spil, samtidig individer, der er mere tilbøjelige til at blive påvirket af spillene.

Forskerne peger selv på, at der ikke kan afsiges nogen endegyldig dom over, om det er computerspillene, der er skyld i aggressiviteten, eller om aggressive børn er mere tiltrukket af at spille computerspil.

- Der bør forskes i, hvorfor mange børn og unge foretrækker at spille computerspil i stedet for udendørs leg, og i hvorfor visse persontyper er draget af de voldelige spil, skriver de to forskere, Jessica Nicoll og Kevin M. Kieffer, i rapporten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere