En gennemgang af de sidste 20 års psykologiske forskning inden for børn og computerspil ser ud til at underbygge, at der en sammenhæng mellem især drenges aggressivitet og mængden af vold i de computerspil, de spiller.
Det konkluderer to amerikanske forskere fra det katolske Saint Leo University i Florida.
De har netop præsenteret deres gennemgang af forskningen inden for området på en kongres for den amerikanske psykolog-sammenslutning APA.
Ifølge undersøgelsen er der tegn på, at børn påvirkes på kort sigt, ligesom der kan være en langsigtet virkning af de voldelige computerspil.
Leger kungfu med kammeraterne
En af de undersøgelser, som de to forskere har gennemgået, påviser en umiddelbar stigning i unge forsøgspersoners aggressionsniveau efter at have spillet et voldeligt computerspil i mindre end ti minutter.
I en anden undersøgelse af 600 amerikanske 8. og 9. klasse-elever fandt forskerne en sammenhæng mellem, hvor meget eleverne spillede computerspil, og hvor aggressive lærerne vurderede eleverne til at være.
Det er især drenge, der tiltrækkes af de voldelige spil, og de er også mere tilbøjelige til at udleve den vold, de har set i spillene.
Børn, der spiller kungfu-spil, forsøger at efterligne spillene, når de leger med kammeraterne, viser en af de gennemgåede undersøgelser.
Lette at påvirke
Endelig er de børn og unge, der tiltrækkes af voldelige spil, samtidig individer, der er mere tilbøjelige til at blive påvirket af spillene.
Forskerne peger selv på, at der ikke kan afsiges nogen endegyldig dom over, om det er computerspillene, der er skyld i aggressiviteten, eller om aggressive børn er mere tiltrukket af at spille computerspil.
- Der bør forskes i, hvorfor mange børn og unge foretrækker at spille computerspil i stedet for udendørs leg, og i hvorfor visse persontyper er draget af de voldelige spil, skriver de to forskere, Jessica Nicoll og Kevin M. Kieffer, i rapporten.