Forbrugerombudsmanden har været nødt til at skifte de e-mailadresser, som danskerne kan sende deres klager over spammails til. Det sker, fordi en omlægning af it-systemerne betød, at et nyt spam-filter begyndte at tynde ud i strømmen af klager.
- Vi har omlagt vores it-systemer, og spamfilteret slugte flere af de mails, der blev sendt til de gamle adresser, forklarer jurist Tina Pedersen fra Forbrugerombudsmanden.
Derfor har Forbrugerombudsmanden oprettet to nye adresser, som danskerne kan sende deres klager til.
Mails sendt til de gamle adresser vil dog blive omdirigeret.
Der sendes omkring 1.000 klager til kontoret hver dag, hvoraf den største del er klager over udenlandske spammails.
Det er dog over for de danske spammere, at der er de bedste muligheder for at slå ned. For øjeblikket har Forbrugerombudsmanden omkring ti sager på vej.
- Vi har anklageskrifter liggende ved retten på tre-fire sager i øjeblikket, siger Tina Pedersen.
Det drejer sig både om sager med misbrug af e-mail og sms, hvor der eksempelvis er sendt reklamemateriale ud til kunder, der er tilmeldt en nyhedstjeneste.
De internationale sager er vanskeligere for den danske myndighed at få ram på, fordi der er både tekniske og juridiske forhindringer i vejen. Endnu har Forbrugerombudsmanden ikke anlagt internationale sager.
- Vi samarbejder i forskellige fora om, hvordan vi bedre kan udveksle information. I fremtiden håber vi, at vi i videre omfang kan bruge danskernes klager til at bistå vores internationale kolleger, siger Tina Pedersen.
Hver måned modtager Forbrugerombudsmanden omkring 30.000 klager over international spam og 400 til 500 klager over dansk spam.
Relevant link