Banedanmark kæmpede under tirsdagens kaos i S-togstrafikken med at få genstartet et ældre fjernstyringsanlæg efter et strømsvigt.
Fjernstyringsanlægget blev taget i brug i 1972 og består i dag af en række løsninger med både pc-systemer og relæanlæg.
Løsningen er under udskiftning til et nyt system, der forventes at styre hele S-togstrafikken fra efteråret 2006.
Den nye løsning vil ifølge Banedanmark gøre fjernstyringen mindre sårbar i fremtiden.
- Det nuværende system er godt brugt. Når nogen har taget hovedafbryderen, kan man ikke forvente, at det hele umiddelbart kører på samme måde, når man tænder igen, siger Peter Sonne, der er sektionschef for sikring og fjernstyring i Banedanmark.
Efter strømsvigtet tirsdag var der blandt andet problemer med at genstarte flere database-systemer.
UPS-fejl stopper trafikken
Strømsvigtet var forårsaget af en testfejl på et UPS-anlæg, der ellers skal sikre nødstrøm.
Nu forårsagede testen af anlægget i stedet et fuldstændigt strømsvigt på blandt andet fjernstyringsanlægget. Svigtet ramte også systemet til blandt andet passager-information.
Ifølge Peter Sonne arbejder Banedanmark i øjeblikket på at sikre, at en lignende fejl ikke kan ske igen.
Arbejdet med først at genetablere strømmen og siden at få genstarte it-systemerne skabte i en længere periode forsinkelser i S-togstrafikken.
Mens fjernstyringsanlægget var ude af drift, blev trafikken dirigeret manuelt fra fjernstyringscentret.
- Det kan vi gøre uden problemer, men det går selvfølgelig væsentligt langsommere, end når systemet kører, siger Peter Sonne.
Han understreger, at problemerne i forbindelse med strømsvigtet ikke har haft betydning for tog-sikkerheden.