Cowi fotograferer Danmark digitalt fra luften

Et nyt digitalt kamera til 7,5 millioner kroner gør ingeniørfirmaet Cowi i stand til at tage billeder af Danmark fra luften i langt bedre kvalitet. Firmaet melder sig klar til at sælge data til de nye korttjenester fra Microsoft og Google.

Med lanceringen af nye, rivaliserende korttjenester fra både Google og Microsoft er virtuelle kort og satellitfotos for alvor kommet i mediernes søgelys.

Det sker samtidig med, at det danske ingeniørfirma Cowi har indkøbt et af Danmarks vel nok dyreste digitale kameraer, som fremover skal bruges til at tage billeder af Danmark fra luften.

- Vi har købt et digitalkamera, som koster 7,5 millioner kroner, og det optager nogle helt fantastiske billeder, også i stereo-optagelser. Det gør, at vi kan sammensætte et billede af Danmark, der er målfast, siger Poul Nørgård fra Cowi.

Han er afdelingschef for kortlægning i Skandinavien og fortæller, at kameraet samtidig øger nøjagtigheden af billederne, så de store byer i Danmark nu fotograferes med fem til otte centimers opløsning i farver.

Gamle kort

Til sammenligning er de bedste billeder på Googles og Microsofts tjenester ifølge ham med en nøjagtighed på 0,6 meter i sort-hvid og 2,4 meter i farver.

Billedet er et lille udsnit af et langt større billede og viser Århus Midtby. Det er optaget i 1.300 meters højde den 13. maj 2005. Hver pixel er 9,3 cm. Foto: Cowi
Netop kvaliteten og alderen af billederne har været omdiskuteret med lanceringen af de nye korttjenester. Blandt andet har Microsoft måttet forklare, hvorfor Apples hovedkvarter kun er en bar mark.

Kampsax - der blev købt af Cowi i 2002 - har taget billeder af Danmark fra luften siden 1968.

Firmaet arbejder samtidig med at udvikle it-systemer, der gør billederne let tilgængelige på samme måde som Google Earth. Systemet benyttes blandt andet af boligkæden Home i forbindelse med boligsalg.

Cowi har også været involveret i "3D med Nordjyllands Amt", der viser regionen fra luften.

Klar til samarbejde

Poul Nørgård finder det derfor spændende, at to giganter som Microsoft og Google er trådt ind på markedet, og han melder sig også klar til et samarbejde.

I Googles kort-program Google Earth findes eksempelvis kun hovedstadsområdet i en nogenlunde billedkvalitet, hvor man kan se billeder og bygninger, mens det meste af Danmark ellers er ret sløret.

- Vi snakker selvfølgelig med de her parter. Mere kan jeg ikke sige. Men det er spændende med fokus på brugen af denne type information, siger Poul Nørgård.

Der er dog tale om vidt forskellige forretningsmodeller.

Hvor Cowi lever af at sælge billeder direkte til sine kunder, så satser både Microsoft og Google umiddelbart på at skabe tjenester, som kan trække millioner af folk til og fungere som en virtuel telefonbog for virksomheder.

Mange data

Indtil videre er en af barriererne for korttjenester de store mængder data, som billeder af jordklodens overflade kaster af sig.

Med det nye digitalkamera har Cowi eksempelvis måttet tage eksterne harddiske på en terabyte, svarende til 1.000 gigabyte, i brug.

De store datamængder er et større problem for fotosatellitter, som har svært ved at sende dataene til jorden. Her er løsningen ifølge Poul Nørgård, at satellitterne sender data, når de er over Nordpolen.

Netop dataproblemerne gør, at satellitterne kun fotograferer visse områder i høj kvalitet.

Relevante links

3D med Nordjyllands Amt

Google Earth

MSN Virtual Earth

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S