Google nyt våben i dansk-canadisk ø-strid

Den dansk-canadiske strid om klippeøen Hans Ø knap tusind kilometer syd for Nordpolen har nu bredt sig til søgemaskinen Google. Både danskere, canadiere og stillehavsøboere reklamerer i Google-reklamer for ejerskabet af Hans Ø.

Territorialstriden om den danske ø i det arktiske hav, Hans Ø, har ikke overraskende også bredt sig til internettet. Mere overraskende er dog, at Google-reklamer er det nye våben i ordkrigen mellem Danmark og Cananda.

Begge lande hævder at have retten til øen, og striden er blusset op igen, efter den canadiske forsvarsminister i sidste uge besøgte øen uden tilladelse.

Det medførte en officiel dansk protest.

Ifølge nyhedsbureauet AP har både danske og canadiske civile imidlertid taget sagen i egen hånd på Google.

Da canadieren Rick Broadhead således søgte på Google om emnet, fik han en reklame, som gjorde opmærksom på, at navnet "Hans Ø" bestemt ikke lød canadisk. Reklamen førte til det danske udenrigsministeriums hjemmeside.

Det fik ifølge AP Rick Broadhead til at svare igen med sin egen Google-reklame for Hans Ø, som førte til en hjemmeside med et bølgende canadisk flag og den canadiske nationalmelodi.

Som en salomonisk løsning foreslår webstedet speaktofrank.com ligeledes gennem en Google-reklame, at øen bør tilfalde Ny Caledonien ? en øgruppe i Stillehavet ud for Australien.

Også et stolefirma fra Texas forsøger at udnytte konflikten til at sælge kontorstole - med rabat til canadiere, mens danskere skal betale fuld pris.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere