Territorialstriden om den danske ø i det arktiske hav, Hans Ø, har ikke overraskende også bredt sig til internettet. Mere overraskende er dog, at Google-reklamer er det nye våben i ordkrigen mellem Danmark og Cananda.
Begge lande hævder at have retten til øen, og striden er blusset op igen, efter den canadiske forsvarsminister i sidste uge besøgte øen uden tilladelse.
Det medførte en officiel dansk protest.
Ifølge nyhedsbureauet AP har både danske og canadiske civile imidlertid taget sagen i egen hånd på Google.
Da canadieren Rick Broadhead således søgte på Google om emnet, fik han en reklame, som gjorde opmærksom på, at navnet "Hans Ø" bestemt ikke lød canadisk. Reklamen førte til det danske udenrigsministeriums hjemmeside.
Det fik ifølge AP Rick Broadhead til at svare igen med sin egen Google-reklame for Hans Ø, som førte til en hjemmeside med et bølgende canadisk flag og den canadiske nationalmelodi.
Som en salomonisk løsning foreslår webstedet speaktofrank.com ligeledes gennem en Google-reklame, at øen bør tilfalde Ny Caledonien ? en øgruppe i Stillehavet ud for Australien.
Også et stolefirma fra Texas forsøger at udnytte konflikten til at sælge kontorstole - med rabat til canadiere, mens danskere skal betale fuld pris.