QXL-direktør afviser kritik fra brugere

Direktøren for QXL afviser brugeres kritik af, at netauktionen ikke har grebet tidligere ind over for en person, der har solgt mobiltelefoner og mere for mindst 815.000 kroner. Det har der ikke været grundlag for, mener direktøren. Politiet undersøger sælger.

Brugere af QXL har på netauktionens eget brugerforum og i henvendelser til Computerworld rejst kritik af, at QXL ikke er grebet ind og har stoppet en sælger, som nu undersøges af politiet.

Den kritik afviser administrerende direktør Jacob Masters over for Computerworld.

- Vi vil ikke beskylde ham for noget som helst, før politiet gør det. For det er ikke vores opgave at sige, at han er en svindler, eller han ikke er en svindler, siger Jacob Masters.

- Vores opgave er at give ham det bedste sted at sælge på, og det har han fået. 800.000 kroner på 17 dage, det synes jeg er ret flot, fortsætter direktøren.

Uvist om svindel

Sælger har under navnet Superpriser i perioden mellem den 28. juni og 18. juli sat for mere end 1,1 millioner kroner hovedsageligt mobiltelefoner til salg på netauktionen.

I perioden er solgt for 815.000 kroner, inden han er blevet lukket ned, fordi købere har givet dårlige karakterer til sælgeren.

Priseksempler
Følgende eksempler er Superprisers priser på mobiltelefoner, som har været udbudt til salg på netauktionen QXL. I parantes er angivet billigste pris på EDBpriser.dk på samme mobiltelefon over de seneste otte uger.

Nokia 3230 1.050 kr.
(EDBpriser: 2.358 kr.)
Nokia 6230i 1.195 kr.
(EDBpriser: 2.258 kr.)
Sony Ericsson K750i 1.250 kr.
(EDBpriser: 2.764 kr.)
Samsung E720 1.150 kr.
(EDBpriser: 2.478 kr.)
Samsung D500 999 kr.
(EDBpriser: 2.611 kr.)

Politiet efterforsker sagen efter at have modtaget en anmeldelse, og ingen kunder har angiveligt endnu modtaget sine varer.

Brugere har blandt andet kritiseret, at sælger er blevet givet snor til at have en lovet leveringstid på helt op fire til seks uger i stedet for en uge og at have tilladt udbud for et så stort beløb.

Det giver ifølge kritikerne masser af plads til at hurtigt at skabe en stor omsætning, lukke ned og stryge gevinsten uden levering.

Den slags grænser, for leveringstid og priser, er der imidlertid slet ikke på QXL, oplyser direktøren. De forhold aftales alene mellem køber og sælger.

- Vi overvejer nu at begynde at være mere opmærksomme på det. Men lige nu ved jo ikke, om der er noget ved den her sælger endnu, siger Jacob Masters.

Normalt med billige priser

Han oplever fra sin stol, at der omvendt er en irritation fra købere over, at nogle har pudset politiet på sælger med en anmeldelse. Og det er ikke køberne selv, oplyser direktøren

- Køberne føler, at alt det, der sker lige nu, ødelægger handelen for dem, siger Jacob Masters.

Han henviser til, at sælger har oplyst, at der vil blive forsinkelser som følge af, at politiet har beslaglagt sælgers bankkonto og i øvrigt har gjort indgreb i sælgers muligheder for at gennemføre handelen.

De lave priser på de mobiltelefoner, som Superpriser har haft til salg, giver heller ikke anledning til, at alarmklokkerne burde ringe hos QXL, mener direktøren.

Han ser ingen uregelmæssigheder i de pågældende auktioner i forhold til andre auktioner, der kører på QXL

- Mange priser er billige på QXL, fordi det er auktioner, så det kan man ikke sige. Mange får deres varer fra steder, som vi ikke kender til, og vi handler ikke selv ind, så vi ved ikke, hvad man kan få tingene til, siger Jacob Masters.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere