Tv på mobilen truer mobilselskaber

Kommende mobiltelefoner med muligheden for at se et hav at tv-kanaler via teknologien DVB-H vil være til stor skade for mobilselskaber som TDC og Telia, vurderer teleanalytiker John Strand. Folk vil nemlig hellere se tv end ringe, mener han.

Ikke alle parter på markedet vil få økonomisk glæde af teknologien DVB-H, som gør det muligt at sende et hav af tv-kanaler til mobiltelefoner.

Det vurderer teleanalytiker John Strand fra analysefirmaet Strand Consult.

Hans udmelding kommer forud for, at DR, Nokia, Motorola og TDC i samarbejde med DTU til efteråret vil skabe et testnetværk og afprøve teknologien i Danmark.

Ifølge John Strand er problemet, at tv-kanaler med DVB-H sendes på et særskilt digitalt sendenet og dermed ikke skaber trafik i mobilselskabernes netværk.

- Set med en operatørs øjne har jeg svært ved at se, at det er en fed ting. Vi mener, at det her kan have en negativ indflydelse på den trafik, der kommer i nettene, fordi det er et parallelt net, siger han.

Mere tv, mindre telefoni

Risikoen er simpelthen, at brugerne tager tv-delen til sig og derfor bruger mindre tid på at ringe og bruge andre tjenester, som mobilselskaberne tjener penge på.

Tema om digitalt tv

Fra 18. til 29. juli sætter Computerworld i en række artikler fokus på digitalt tv.


» Læs alle tema-artikler

Mobilproducenter som Nokia, Motorola og Samsung har ellers store forhåbninger til teknologien, der kan skabe stor efterspørgsel efter avancerede - og dermed dyre - mobiltelefoner.

Der er endnu ingen DVB-H-telefoner til salg, men teknologien afprøves for tiden i flere lande. Og snart også i Danmark.

Her er formålet at afprøve teknologien og netop se, hvilke forretningsmuligheder der ligger i at modtage tv på mobiltelefonen.

Fordyrende mellemled

John Strand har dog svært ved at se de store forretningsmuligheder for mobilselskaberne, fordi deres netværk kun kan bruges som returvej, hvis eksempel brugeren vil stemme i et interaktivt tv-show.

Selv peger Nokia på, at mobilselskaberne kan tjene penge på at sælge abonnementer til de forskellige tv-kanaler, men John Strand mener, at det lige så godt kan ske i andre led.

- Hvorfor skal mobilselskaber være fordyrende mellemled, og hvor meget kan de tjene på at sælge de her abonnementer? lyder hans spørgsmål.

Hertil kommer, at tv på mobiltelefonen vil være med til yderligere at skære ned på batteritiden, som i forvejen er presset.

- Det helt store problem er batteritiden. Der kommer flere og flere funktioner, og mange har opdaget, at batteritiden med smartphones er gået fire år baglæns, siger John Strand.

Relevante link

Nokias forum for mobilt tv




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere