For at markere årsdagen for den første bemandede månelanding har søgemaskinen Google skabt en særlig version af tjenesten Google Earth.
Denne gang med et billede af Månen, hvor brugeren kan zoome ind på detaljer omkring de steder, hvor de amerikanske Apollo-astronauter landede i 1960'erne og 1970'erne.
Tjenesten er måske knapt så brugbar for folk uden adgang til kraftige raketter, men markeringen af månelandingerne er også et signal om, at Google ikke har tænkt sig at kaste håndklædet i ringen, fordi Microsoft blander sig.
Google lancerede Google Earth som en korttjeneste med satellitfotos i slutningen af juni.
Siden har Microsoft annonceret, at selskabet vil lancere en lignende tjeneste på MSN til efteråret, kaldet MSN Virtual Earth.
Microsoft har tidligere brugt satellitfotos og luftfotos til at markedsføre sin SQL-serversoftware med et billede af Jorden, hvor man kunne zoome ind på enkelte bygninger i USA.
Nu har Microsoft indgået en aftale med den kommercielle satellittjeneste Orbimage om at levere billeddata til MSN-portalen. En ny satellit skal fra 2007 give endnu bedre billeder med en opløsning på under en meter. Det skriver Information Week.
For Microsoft er udfordringen mod Google en kamp om at få del i de reklamemilliarder, som online-annonceringen omsætter for. Google sidder i dag på en stor del af den kage, som søgemaskinerne får del af.
Google vil blandt andet bruge sin Google Earth-tjeneste som udvidelse af Google Local, som er Googles svar på de gule sider.
Relevante link