En softwarefejl har kostet den japanske antivirus-leverandør Trend Micro omkring 50 millioner kroner. Det erkender selskabet i sit seneste kvartalsregnskab.
Antivirusfirmaet udsendte i april en opdatering til selskabets antivirussoftware. Selskabet havde dog ikke fået gennemtestet koden, og det gav problemer for tusindvis af kunder.
Fejlen betød, at programmet sugede processorkraft til sig og gjorde kundernes systemer langsomme. En række kunder tilkaldte derfor pc-reparatører, fordi systemet ikke duede.
Trend Micro tilbød at dække en væsentlig del af kundernes regning med et tilskud på 465 kroner som kompensation.
Ekstra åbent i weekender
Antivirusfirmaet modtog over 370.000 kundehenvendelser i som følge af softwarefejlen. Allerede inden tilbuddet om dækning af teknikerbesøg og gratis support, havde episoden kostet Trend Micro 16,4 millioner kroner.
Selskabet oplyser, at episoden indtil videre ikke har fået nogen af virksomhedskunderne til at opgive Trend Micro.
Men selskabet er forberedt på, at det kan skyldes, at det ikke er let for en virksomhed at skifte antivirusleverandør fra den ene dag til den anden.
Derfor kan de fulde efterdønninger måske først kunne mærkes til næste år, advarer selskabet.
Udover dækning af reparationer er det først og fremmest den enorme udgift til ekstra support, som umiddelbart har kostet for Trend Micro. Selskabets kundecenter måtte holde ekstra åbent i weekender og på helligdage for at hjælpe de ramte kunder.