Det går støt ned ad bakken med antallet af ansatte i Klarna.
Engang havde den svensk-finske betalingsvirksomhed 5.000 ansatte.
I august var der 3.800, og nu er man så nået ned på 3.500.
I et år har der været ansættelsesstop i virksomheden, som tilbyder køb nu, betal senere-løsninger.
Årsagen er ikke en akut krise. Tværtimod har ledelsen en plan om at udvide til flere markeder og har senest meldt ud til Bloomberg, at man gerne vil ind i USA.
Selskabets administrerende direktør, Sebastian Siemiatkowski, fortæller til samme medie, at fintech-selskabet oven i købet vil øge lønnen til sine tilbageværende ansatte.
Det gælder især dem, der benytter kunstig intelligens til at opnå gevinster for Klarna.
Om få år er der endnu færre ansatte
Grunden til, at antallet af ansatte i Klarna skrumper, er netop ledelsens syn på og implementering af AI.
200 af de tilbageværende ansatte arbejder fokuseret på at løse kerneopgaver ved hjælp af kunstig intelligens.
Deres indsats for at tilrettelægge arbejdsgange med mindre brug af menneskelige ressourcer medvirker til, at Sebastian Siemiatkowski forventer, at der om nogle år blot arbejder omkring 2.000 mennesker i Klarna.
Altså mere end en halvering i forhold til de tidligere 5.000 ansatte.
Den ventede reducering af medarbejderstaben vil ifølge direktøren især ske i marketing og kundeservice.
Den Internationale Valutafond, IMF, har tidligere i år spået, at 40 procent af alle job i verden vil blive berørt af fremskridtene inden for AI.
I en sektor som spil-industrien er ansatte allerede begyndt at blive erstattet af kunstig intelligens.