En kendelse om erstatning på 8,5 milliarder kroner i en sag ved en amerikansk domstol er en lærestreg, som alle virksomheder bør tage ved lære af.
Læresætningen lyder kort og godt: Gem alle e-mails ? og er eksperternes råd oven på dommen.
I den omtalte erstatningssag er det den finansielle rådgivervirksomhed Morgan Stanley, der ifølge retten skal betale milliardæren Ronald Perelman erstatningen på de 8,5 milliarder kroner.
Ifølge nyhedsbureauet Reuter var dommeren frustreret over Morgan Stanleys gentagne afvisninger af at kunne levere e-mails til modpartens advokater.
Skærpet kurs
Wall Street-firmaet Morgan Stanley var i 1998 rådgiver for selskabet Sunbeam, da Ronald Perelman solgte sit eget selskab Coleman til netop Sunbeam.
Som en del af betalingen fik milliardæren aktier i Sunbeam, der imidlertid gik konkurs i 2001 og dermed efterlod Ronald Perelman med en bunke værdiløse aktier.
Dommeren havde pålagt juryen alene at tage stilling til, om milliardæren havde baseret sin beslutning om salg på baggrund af oplysninger fra Morgan Stanley.
Flere sager peger ifølge Reuters i retning af, at amerikanske domstole har skærpet kursen over for virksomhedernes evne til at fremskaffe udsendte og modtagne emails.
I juli måned sidste år var det den Schweiziske bank UBS, der tabte en sex-diskriminationssag på baggrund af dommerens vurdering af, at banken bevidst havde slettet en række væsentlige e-mails.
Brug telefonen
Tidligere var domstolene således mere lydhøre over for, at emails kunne forsvinde i mængden eller, der kunne være computerproblemer.
Nu er kursen mere, at virksomheder, der ikke kan fremskaffe e-mails, har noget at skjule.
En fare ved den nye kurs er, at selv emails fra ledere helt ned i laveste gulvhøjde nu vil blive gransket for uheldige formuleringer, der vil blive taget som udtryk for en overordnet politik for selskabet, mener professor.
- Der er en grund til, hvorfor nogle mennesker, og derunder advokater, foretrækker at bruge telefonen frem for at have skriftlig dokumentation for kommunikationen, siger professor Jay Ritter fra University of Florida.
Virksomheder, står dermed over for en hel ny udfordring i at informere og oplære medarbejdere i de juridiske aspekter, som der kan opstå ved at udsende e-mails.