Der er næppe nogen, der begræder e-mail-ormen Sobers dødsfald. Efter i en uge at have været den suverænt mest aktive virus i 2005, aflivede Sober i nat sig selv.
Ifølge det danske firma Softscan skete det, netop som ormen toppede med 64.000 eksemplarer i timen mellem klokken et og klokken to natten til tirsdag.
Indtil da havde Softscan stoppet mere end seks millioner eksemplarer hos selskabets kunder, siden Sober-udbruddet begyndte.
Dette hidtil mest succesfulde medlem af Sober-familien lokkede blandt andet kunderne med løfter om billetter til fodbold-VM i Tyskland næste år.
Også hos Virus112 viser statistikken, at Sober på ingen måde havde sat farten ned, før den i nat begyndte at dø ud, efterhånden som den nåede sin indbyggede dødsdato.
Ligesom mange andre virusser og orme har den seneste version af Sober nemlig et fastsat tidspunkt, hvorefter den stopper sin spredning.
Ofte går der ikke længe efter sådant et selvmord, før den næste variant i orme-familien dukker op. Det er dog langt fra altid, at den næste orm opnår en tilsvarende spredning.