God timing. For virus-bagmændene altså. Sober-ormen ramte Danmark og det øvrige Europa med fuld kraft sent mandag aften, og den har fortsat fuld damp på.
Ormen lokker i e-mails blandt andet med billetter til næste års slutrunde i verdensmesterskabet i fodbold.
Sikkerhedsfirmaet Virus112 stoppede det første døgn 1,2 millioner eksemplarer af den nye Sober. Det skal ses i forhold til tidligere kraftige udbrud, hvor selskabet har stoppet mellem 60.000 og 100.000 inden for det første døgn.
Også konkurrenten Softscan får fortsat voldsomme mængder af Sober-ormen i nettet.
- Det er helt klart den største, vi har set. Vi har lige rundet en million eksemplarer, og den ligger fortsat på omkring 40.000 styk i timen, siger marketingansvarlig Bo Engelbrechtsen fra Softscan.
Antivirusfirmaer har haft opdateringer klar siden starten af udbruddet, men det har ikke stoppet spredningen. Hos Virus112 vurderer man, at det skyldes det tidspunkt på døgnet, hvor ormen først blev sendt ud.
- Den blev sendt ud omkring midnat og når derfor dem, der møder tidligt. Vi kan se, at hvis spredningen kommer om eftermiddagen, så bliver det stort set aldrig et problem, siger marketingchef Chris Østergaard fra Virus112.
Antivirusfirmaer om Sober: |
De store udbrud plejer at komme med tre til seks måneders mellemrum. En del af forklaringen kan ifølge Bo Engelbrechtsen være, at folk glemmer at opdatere, når der bliver stille omkring problemet i medierne.
- Folk har ikke kørt deres sikkerhedsopdateringer. Løsningen er derude, vaccinen er fundet, men folk har glemt det, siger han.
Det betyder, at den nye Sober-variant fortsat udgør halvdelen af alle e-mails, som Softscan filtrerer, når man sorterer spam-mails fra.