Popup-reklamer, browser-kapringer, DNS-forgiftninger og andre angreb er med til at give spyware-programmernes bagmænd en anslået årlig omsætning på 11,5 milliarder kroner.
Det anslår sikkerhedsfirmaet Webroot i sin seneste rapport om truslen fra spyware-programmer.
Dermed nærmer spyware-omsætningen sig 25 procent af det etablerede marked for internetreklamer, skriver selskabet i rapporten.
Vil tjene penge
Hvor spyware tidligere blev spredt for at spore internetbrugernes adfærd på nettet, så er tendensen nu, at spyware udvikles for at tjene penge direkte på eksempelvis popup-reklamer.
- Vi kan håbe, at reklameindustrien vil bidrage til at rydde ud i de slemme former for spyware, men så længe der er udsigt til en attraktiv indtjening for visse personer, så vil det ikke forsvinde inden for den nærmeste fremtid, siger David Moll, direktør i Webroot, til nyhedstjenesten Cnet.
Webroots undersøgelse indikerer, at spyware-infektionerne har nået et foreløbigt loft. Selskabet fandt en form for spyware på 87 procent af de undersøgte pc'er hos virksomheder og 88 procent hos forbrugere.
Trækker man diverse cookies fra, er tallet for virksomheder dog nede på 55 procent og 66 procent for private forbrugere.
Ifølge Webroots undersøgelse er der en tendens til et fald i antallet af de egentlige spyware-infektioner.
Det er især de såkaldte adware-programmer, som dominerer. Adware ligger typisk i pc'ens hukommelse og åbner vinduer med reklamer, mens brugeren surfer på internettet eller i visse tilfælde blot bruger pc'en.
Relevant link