Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Zoom er i forandring – nu kan du også reservere kontorplads

Der kommer hele tiden nye funktioner ind i Zoom, som omdanner applikationen fra blot at være en videomødeplatform til at kunne organisere medarbejderes hybride arbejdsliv.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Medarbejdere foretrækker i stigende grad en hybrid arbejdsplads. Et nyt værktøj fra Zoom, Workspace Reservation, giver mulighed for at reservere en plads på kontoret – det er jo ikke sikkert, at man længere har en fast plads.

Det synes at være endnu en funktion, der er ved at omdanne Zoom fra en ren videomødeplatform til et værktøj, der kan organisere de hybride arbejdsliv.

Book dig ind på en kontorplads

Med den nye funktion kan Zoom-brugere booke kontorpladser på forhånd og få overblik over kollegernes kommende arbejdsplaner. Med de fornødne tilladelser kan de også reservere en parkeringsplads på forhånd – de steder, hvor det er nødvendigt naturligvis.

Zoom har fået foretaget en undersøgelse der viser at 55 procent foretrækker en hybrid arbejdsplads, og at 53 procent stadig har behov for at møde ind på kontoret for at netværke og danne relationer til nye kunder. Yderligere så betyder fysisk fremmøde for 58 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de kan deltage i fælles samarbejdsaktiviteter og sociale arrangementer.

Dermed ligger der et stort behov for både at kunne arbejde hjemme og på kontoret, og det er dette behov, Zoom ønsker at adressere med Workspace Reservation.

Her er funktionerne

Zoom fremhæver følgende funktioner i Workspace Reservation:
• Mulighed for at reservere kontorpladser.
• On-demand booking, hvor kontorpladsen kan bookes i en mobilapp.
• Pladsreservation og -administration med printbare QR-koder til arbejdsområder.
• Analyser af arbejdspladsen, der kan indsamle data af kontorbooking og strukturering, så man kan opbygge det mest effektive hybride arbejdsområde.

Zoom breder sig

Zoom har på det seneste udviklet en række nye funktioner, hvor formålet tydeligvis er at gøre applikationen til et bredere værktøj, der ikke kun giver mulighed for at deltage i onlinemøder, men i det hele taget at organisere det hybride arbejdsliv individuelt og i en organisation.

Tidligere – i sidste måned – blev Zoom One lanceret. Denne funktion samler en lang række kommunikations- og samarbejdsværktøjer på platformen. Læs om Zoom One her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere