Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Når det gælder selvstyrende kørsel, app-betjening og andre teknologiske løsninger, er der ingen der kan hamle op med Tesla.
Sagen er dog en anden, når det kommer til den generelle kvalitet af bilerne. I hvert fald ifølge en ny undersøgelse foretaget af J.D. Power, som hvert år spørger ejere af nyproducerede biler, hvilke fejl de er stødt på de første 90 dage med bilen.
Her får Tesla en bundplacering.
På 100 biler er der igennemsnit registeret 250 fejl. Cirka 1250 personer er blevet spurgt, primært ejere af nye Tesla Model 3.
Mange faktorer spiller ind
Typerne af fejl, der bliver spurgt til i undersøgelsen, er delt i ni kategorier, heriblandt infotainment, features, betjening og display, bilens ydre, bilens indre, motor, sæder, køreoplevelse, klimaanlæg samt køreassistance. Generelt for alle biler, er det infotainment, der bliver klaget mest over. I toppen er også stemmegenkendelse, touchskærme, navigation, Bluetooth samt forbindelse til Android Auto og Apple CarPlay. Så hvis en bil får en dårlig score er det ikke nødvendigvis fordi den er dårlig at køre i.
Det er amerikanske Dodge, der sammen med koreanske Kia ligger i toppen af listen. Tesla får selskab af europæiske bilmærker som Mercedes-Benz, Audi, Volvo og Land Rover i bunden. Et fordeling, der nok vil komme bag på del.
Det dårlige resultat i testen kommer i kølvandet på en del kritik af den nye Model Ys byggekvalitet, som eksempelvis Ars Technica beretter om.
Vores egne oplevelse med Tesla har dog indtil videre kun været særdeles positive, omend de er besvaret på få dages testperioder.
Du kan læse vores test af Tesla Model 3 herunder:
https://www.altomdata.dk/tesla-model-3-long-range-test-kan-tesla-klare-en-familietur-til-jylland/