Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Hvis droner frit skal kunne levere pakker til døren, transportere blod mellem de danske hospitaler eller inspicere sikkerheden i elmaster, skal luftfartsreglerne ændres. Og det er ved at ske. Et nyt dansk samarbejde skal nu gøre det muligt at etablere det første U-space i Skandinavien.
Det er et luftrum, hvor droner flyver sikkert side om side med den traditionelle bemandede flytrafik, og som samtidig gør det muligt at anvende droner uden for dronepilotenes synsvidde. U-space skal udvikles og testes i første omgang ved HCA Airport i Odense og på sigt udbredes i hele Danmark.
”I dag er det ikke tilladt frit at flyve med droner uden for dronepilotens synsvidde. Det bliver det med U-space og dermed kan der for alvor åbnes for en lang række af nye muligheder for både samfundet og for virksomhederne. Vi kommer til at se dronerne gøre nytte i et omfang, vi slet ikke kan forestille os i dag,” siger Carsten Fich, CEO i Naviair, som leverer trafikstyring til luftfarten i Danmark.
En række partnere er involveret i det nye danske drone-samarbejde, og det giver projektet vægt: Naviair, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Syddansk Universitet (SDU), HCA Airport og UAS Denmarks internationale testcenter, som ligger i HCA Airport i Odense. Hertil kommer en række drone-projekter og interessenter såsom Healthdrone-projektet og Fyns Politi. Naviair skal etablere systemet, mens Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen står for myndighedstilladelser og godkendelser. UAS Danmark stiller testfaciliteter til rådighed både for danske og internationale virksomheder.
26 lande i globalt kapløb
Samarbejdet vil sikre Danmark en plads i det globale kapløb om at udvikle dronetransport. I dag er 26 lande på globalt plan i gang med at teste, gøre klar til at teste eller allerede i gang med at anvende droner til transport af varer. Det nye samarbejde skulle gerne give Danmark en stærk position både i Skandinavien og globalt. Det tror partnerne bag projektet på, og deres argument er, at man i Danmark har forankret U-space i et stærkt offentlig-privat samarbejde.
”Ved at gå forrest med U-space i Skandinavien har Danmark nu mulighed for at sætte sig i spidsen for den kommercielle udvikling af nye droneløsninger. Andre lande er i gang med at etablere U-Space, men ingen andre har så tæt et samarbejde som her, hvor vi har samlet luftrumsovervågning, de offentlige myndigheder og et internationalt testcenter,” siger Teit Silberling, som er kommerciel chef, UAS Denmark, den nationale droneklynge og det internationale testcenter.
”Denne teknologi har et stort potentiale for både det danske samfund og erhvervsliv. Det handler om at udnytte det store potentiale i droner til at hjælpe os med at løse en række vigtige opgaver autonomt på en sikker, effektiv og ikke mindst miljøvenlig måde,” fortsætter Teit Silberling.
Den første flyvning forventes at ske til efteråret. På længere sigt skal systemet rulles ud i hele Danmark.