Outsourcing er lige som sidste år i kraftig vækst herhjemme og udgør nu 40 procent af det samlede it-servicemarked svarende til mere end ni milliarder kroner.
Konklusionen stammer fra en analyse lavet af IDC Nordic, som netop er offentliggjort.
Senioranalytiker Mette Ahorlu fra IDC forklarer væksten med, at oursourcing er blevet meget populært, fordi kunderne har en større sikkerhed for stabilitet i driften.
Hun peger også på, at kunderne får adgang til de rigtige kompetencer. Desuden giver outsourcing virksomhederne en reel mulighed for at spare penge.
? Mange af de kontrakter, der bliver skrevet, indeholder et krav om, at ydelserne bliver billigere over tid, efterhånden som ydelserne bliver mere strømlinede, siger hun.
Eneste vækstområde
Analysen peger på, at outsourcing er det eneste område indenfor it-services, hvor omsætningen vokser herhjemme.
Områder som it-konsulenter, system integration, udvikling af applikationer og support og uddannelse er faldet.
Projekt-relaterede services ligger stort set uændret med en lille fald på en procent, mens de support-relaterede tjenester er faldet med mere end to procent i 2004.
Konsolidering
Et af resultaterne af, at markedet for it-services er presset, er, at branchen konsoliderer.
IDC vurderer, at de små og mellemstore leverandører af serviceydelser er nødt til at rette deres forretning ind for at kunne profilere deres kompetencer. Det kan gøre det nødvendigt at tage partnere ind.
- Det er ikke nok bare at tilbyde en masse forskellige ydelser. Mange af de leverandører, der har lagt ud med at kunne tilbyde en bred vifte af kompetencer, bliver nødt til at skærpe deres forretning. Der er ikke plads til at have en mand siddende, som kun løfter en speciel opgave, siger Mette Ahorlu.
Virksomheder som eksempelvis Mærsk Data og DMdata blev sidste år solgt til IBM, og der konsolideres desuden blandt for eksempel Navision-leverandører. IDC vurderer, at det er billeder på en udvikling, der vil fortsætte.