Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

El-løbehjulstjenester [STORTEST]: Pas på hvilket løbehjul du tager

Datatid TechLife har sat liv og lemmer på spil for at teste de kontroversielle el-løbehjul i den københavnske bytrafik. Hvilken af de nye udlejningstjenester har det bedste løbehjul og den fedeste app?.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Nogen elsker dem, rigtig mange hader dem – de elektriske løbehjul, som du ikke kan undgå at rende ind i, hvis du færdes i en af de større danske byer. Det er et marked, som er ved at falde på plads, men der er stadig nogle kampe, der skal kæmpes, før vi kan være sikre på, at løbehjulene får lov til at blive.

Københavns kommune har dog netop forsat nye regler el-løbehjulene. som træder i kraft i 2020. Dem kan du læse om her: Nu kommer der styr på el-løbehjulene – strammere regler fra 2020.

Vi tager ikke parti for eller imod her, men tester de fire tjenester, der lige nu er tilgængelige i danske byer, udelukkende for at afgøre, hvilken der tilbyder den bedste service for brugeren. Vi har testet løbehjulene i de københavnske gader. Her er alle fire tjenester tilgængelige. Voi og Tier finder du også i Odense, mens Voi desuden er at finde i Aarhus og Vejle. Circ og Lime er indtil videre kun tilgængelige i København.

Mobilen er din nøgle

Grundlæggende fungerer tjene-sterne ens. Du henter en app, opretter en konto, indtaster dine betalingsoplysninger, og så får du ellers et kort, hvor du kan se ledige el-løbehjul i nærheden af dig. Når du vil tage et løbehjul i brug, scanner du blot QR-koden på styret, så er løbehjulet låst op og din lejeperiode startet. Taxametret tæller, indtil du har sat løbehjulet fra dig igen og låst det med en app.

Du kan køre frit omkring, men du kan ikke afslutte din tur, hvis du er uden for den zone, der er markeret i appen. Det samme gælder de parkeringsfri zoner som eksempelvis parker, der ligeledes fremgår af appen. De ydre grænser strækker sig fra Hellerup i nord til Ørestaden i syd, mens Rødovre markerer grænsen mod vest. Det gælder alle tjenester.

Hos Circ strækker den østlige del af kortet sig imidlertid helt ud i enden af Nordhavn. Hos Tier og Lime stopper det lidt tidligere. Med Voi kommer du ikke længere end indre Østerbro.  Når det gælder parkeringsfri zoner er det også hos Voi, der er flest. Vi kunne eksempelvis ikke få lov at holde uden for vores kontor ved Svanemøllen, mens en stor del af Christianshavn og Amager ligeledes er lukket.

Der er færre røde pletter på kortet hos Tier og Lime. Circ er den mest rundhåndede med parkering. Hos Voi er der desuden zoner, eksempelvis gågader, hvor løbehjulet kun kører 2 km/t. Et fint tiltag, som vi også gerne så hos de andre.

Appen er din adgang til det hele

Appen er omdrejningspunktet for din oplevelse. Det er her, du finder dit løbehjul, her du starter din tur, og her du finder historik og afregninger for det, du har kørt. Klikker du på et løbehjul i appen, vil du kunne se detaljeret info om det. Eksempelvis pris, strømniveau og afstand fra dig.

Hos Lime kan du se individuelt strømniveau for de tilgængelige løbehjul ude i kortet, hvilket gør det nemmere at beslutte, hvilket du skal tage. Når du klikker på løbehjulet, får du yderligere muligheder som at ringe på løbehjulet, så du kan høre, hvor det er, reservere det, så det ikke er væk, når du når derhen samt lave gruppeture med op til fem personer, hvor du betaler fra din konto.

En ret tjekket ting er desuden, at Lime er integreret i Google Maps. Når du planlægger en rute, kan du således se, hvor der er ledige løbehjul og få et overslag på, hvor lang tid turen vil tage, og hvor meget den vil koste.

Antallet varierer

Tager man et blik i de forskellige apps, er det slående, hvor mange løbehjul Voi har ude i felten. Lime dækker også byen ret godt, mens vi ofte skulle gå et stykke for at finde en Tier. Endnu sværere var det at finde en Circ. Vi var faktisk nødt til at hoppe på cyklen og køre over en kilometer for at nå til det nærmeste løbehjul.

Voi har således en klar fordel her, da der altid er et løbehjul om hjørnet uanset, hvor du er i byen. Til gengæld oplevede vi flere gange fejl på Vois løbehjul. Efter at have aktiveret et løbehjul ville det ikke køre. Det betød, at taxametret tikkede og turen, trods fejlen, kom til at koste os lidt.

Den ene gang registrede det dog fejlen, så vi slap for at betale. Vi oplevede også, at et løbehjul viste 33 % strøm tilbage, hvilket burde have været nok til turen, men ved 9 % gik det død. Det betød, at vi måtte stå af, finde et nyt løbehjul og betale startgebyret igen. Hos ingen af de andre tjenester oplevede vi lignende fejl.

Stor kvalitetsforskel

En ting er mængden af løbehjul, en anden er kvaliteten af dem. For en forbipasserende ligner de hinanden, og grundlæggende har de da også nogenlunde samme egenskaber. En plade du kan stå på, styr, bremser, lygter og ringeklokke. De har alle en maks-hastighed på 20 km/t. og en relativt hurtig acceleration.

Ikke desto mindre er der betydelig forskel. En forskel der ikke bare er afgørende for kørekomforten, men også kan være det for sikkerheden. Det kan godt være, at Voi har flest løbehjul, men mange af dem er af ringe kvalitet. De er billigt konstrueret, har elektriske bremser og svagt batteri.

Man kan være heldig at få fat i en nyere generation, som er mere robust og med mekaniske bremser, og der er faktisk også kommet en helt ny model, som er ved at blive rullet ud. Vi fik lov at teste den, og kvaliteten er helt igennem godkendt, men det ændrer ikke på, at langt de fleste, man støder på derude, er noget bras.

Det er ligeledes denne billige type, der dominerer flåden hos Tier, og de endte faktisk med at udgøre en sikkerhedsrisiko. En regnfuld morgen tog vi første del af turen til arbejde på en Voi. Dernæst fandt vi en Tier og fortsatte. Det var samme type løbehjul, men straks vi satte i gang over cykelstien, skred baghjulet ud under os.

Vi gav det en chance mere og en til, men efter tredje gang ville vi ikke risikere helbredet. Vi stillede løbehjulet og sprang på Lime, som bragte os trygt resten af vejen til arbejde. Det er ikke acceptabelt, at der findes løbehjul som dette på gaden. Løbehjulet kom direkte fra opladning, så der har været mulighed for at tjekke det, inden man satte det ud igen.

Sådan er reglerne


  • Løbehjulet må højest køre 20 km/t.

  • Du skal være mindst 15 år eller følges med en voksen.

  • Følg trafikreglerne for cykler, og kør på cykelstien, hvis der er en.

  • Der må ikke være mere end én på løbehjulet.
    Du må ikke være påvirket eller have en promille over 0,5 %

  • Du skal køre med lys på hele døgnet.

  • Overholder du ikke reglerne, kan du ikke kun risikere at skade dig selv eller andre i trafikken; du er heller ikke dækket af forsikringen, hvis uheldet skulle være ude.

  • Hjelm er ikke et krav, men vi anbefaler på det kraftigste, at du bruger en. Ulykken kan ske, når man mindst venter det. De nye cykel-airbags egner sig ikke til kørsel på el-løbehjul.

Betaler sig at betale mere

Løbehjulene fra Lime er de samme over hele flåden. De er robuste og af pålidelig kvalitet. De ligger trygt på vejen og har en god højde. Meget af det samme kan siges om Circ, som også hele vejen igennem tilbyder el-løbehjul af høj kvalitet. De er skræddersyet af tjenesten selv med særlige features som kopholder og mobilladning. Styret sidder dog lavere, end hvad der var ideelt for os.

Prisen er ikke helt ens. Alle løbehjul koster 10 kroner at låse op, men hos Voi og Tier koster det 2 kroner i minuttet at køre, hvorimod prisen er 2,50 kr./min. hos de andre. Det gør formentlig, at mange vil ende med at springe på en Voi eller en Tier. Men når man tager mængden af fejl samt billige og måske endda farlige løbehjul i betragtning, er det værd at smide de ekstra halvtreds øre hos de to andre udbydere.

Det mærkes dog, at Circ er ny på markedet. Antallet af tilgængelige løbehjul er så lille, at der ikke altid er et at finde, hvor du har brug for det. Men med kvaliteten af løbehjulene, et stort køreareal og en helt igennem velfungerende service ser det ret lovende ud.

Det er imidlertid Lime, der ender med at få vores anbefaling. Appen er lidt mere brugervenlig end de andres, og tjenesten tilbyder nogle nogle ret stærke features. Løbehjulene – som der er rigeligt mange af i gaderne – er samtidig af robust og pålidelige kvalitet.

Det er således hos Lime, du får den mest driftsikre service og problemfri oplevelse. Da du ikke betaler oprettelsegebyr, kan du i princippet oprette dig på alle tjenester og fra gang til gang se, hvilken der har et løbehjul i nærheden.

Tier

Circ

 

Voi

Lime