En sammenslutning af udbydere, konsulentfirmaer og leverandører vil arbejde for at sikre internetbaseret telefoni mod de trusler, der kan ramme den nye teknologi.
Det gælder blandt andet netværksangreb, som kan bringe tjenesterne i knæ.
- Et oversvømmelsesangreb kan gøre netværket sløvt for en webbruger, men på et netværk, der bruges til telefoni, kan det blokere for opkald til alarmcentralen, siger David Endler, formand for sammenslutningen og teknisk direktør i sikkerhedsfirmaet Tipping Point.
Sammenslutningen VOIP Security Alliance, VOIPSA, består af blandt andre det amerikanske teleselskab Verizon og 50 andre leverandører og udbydere.
To arbejdsgrupper skal identificere de trusler, der findes mod IP-baseret telefoni, samt vurdere, hvilke krav der skal stilles til udstyret.
Cisco fraværende
Sammenslutningen mangler dog markant fravær fra Cisco, der har takket nej til invitationen. Hos Cisco vurderer man, at det er mere givtigt at arbejde for sikkerheden gennem de standardiseringsorganer, der allerede eksisterer.
- Hvis de kommer med forslag, som passer med Ciscos interesser, så er vi de første til at støtte det, siger produktchef Roger Farnsworth fra Cisco.
Opbakningen til sammenslutningen fra udbydere af IP-telefoni og netværk får dog IDC-analytiker William Stofega til at være optimistisk på sammenslutnings vegne.
- Jeg vil tro, de har den kritiske masse af udbydere og leverandører til at have gennemslagskraft til at løse nogle af problemerne, siger han.
Truslerne mod IP-telefoni er, udover oversvømmelsesangreb mod netværkene, spam-opkald, aflytning og spoofing af det nummer, der kaldes op fra.
Sammenslutningen peger blandt andet på de problemer, der har været med at sikre trådløse lokalnetværk, som et skræmmebillede på, hvorfor problemerne skal løses på et tidligt stadie.