WM-Datas strategiske satsning på sundhed som forretningsområde er på kort tid blevet et hit for konsulentvirksomheden.
Siden 2002 har WM-Data arbejdet på at vende udviklingen i selskabet. De dårligste forretningsområder er skåret fra, og fokus er blevet rettet mod de områder, hvor konsulenthuset er mellem de tre bedste - eller har mulighed for at blive det.
I den sammenhæng står sundhed som et fyrtårn, og økonomidirektør Henrik Buchholt Bach luner sig over, at forretningsområdet er vokset fra 15 til 100 ansatte på et år og bidrager positivt på bundlinjen.
- Healthcare er vigtig, fordi den er et af vores strategiske satsningsområder. Vi har fået nogle nye kernekompetencer, og det er et område i vækst, siger økonomidirektør Henrik Buchholt Bach.
Farvel til glade halvfemsere
I omsætning bidrager forretningsområdet med i omegnen af 65 millioner kroner og på bundlinjen med mellem fem og seks millioner kroner før skat i koncernregnskabet for 2004, oplyser økonomidirektøren.
De godt 60 medarbejdere på området stammer fra opkøb af B-Data, mens resten er hentet fra egne styrker og nyansættelser.
Positivt og kraftigt forbedret cash-flow i koncernen og forbedret indtjening står som resultatet af de to bærende søjler i WM-Datas strategi for at vende udviklingen: Fokus på kerneforretningen og en tilpasning af omkostningerne.
- Vi har tilpasset vores omkostningsstruktur til nutiden og ikke til de glade 1990'ere, siger Henrik Buchholt Bach.
WM-Data Danmark A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 736,0 | 826,1 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 23,6 | 13,7 |
Resultat før skat | 21,6 | 11,9 |
Resultat | 13,4 | 7,6 |
Egenkapital | 116,6 | 103,2 |
Antal ansatte | 710 | 703 |
Axapta går frem
Der er rent administrativt skåret ned, så der stort set er det samme antal medabejdere til at servicere stort set det samme antal konsulenter.
- Vi har så at sige taget vores egen medicin og investeret i nye systemer og processer, og vi satser på større variabilitet, så vi bedre kan følge med både når det går op, og når det går ned, siger Henrik Buchholt Bach.
Af andre forretningsområder, der er gået frem, fremhæver økonomidirektøren Axapta, hvor WM-Data har haft en organisk vækst på 25 procent. Omsætningen på Axapta-løsninger er cirka 80 millioner kroner.
Det største forretningsområde i WM-Data er systemudvikling, der laver systemer baseret på .Net, Java, Oracle med videre. Systemudvikling omsætter i niveauet 200 millioner kroner.
Blandt de områder, som er skåret væk eller reduceret kraftig er handel med hard- og software, Citrix, sikkerhed og ESDH.