Bagmændene til Engodsag.dk, der kombinerer danskeres shopping-lyst på nettet med velgørenhed, vil udvide forretningen med samme koncept i England og Sverige.
Engodsag.dk har siden lanceringen i september samlet et sted mellem 200.000 og 250.000 kroner ind til hjælpeorganisationer i Danmark.
Bidraget er dels en procentsats af det beløb, som brugere har købt for i de forretninger, der er tilmeldt ordningen, dels er det 100 procent af omsætningen på afholdte netauktioner på Engodsag.dk.
Ved lanceringen for et halvt år siden var der 40 hjælpeorganisationer og 175 internetbutikker tilmeldt. I dag er 60 hjælpeorganisationer og 220 interbutikker med i ordningen.
Og hver dag melder i gennemsnit 100 personer sig til nyhedsbrevet fra Engodsag.dk, der nu har over 10.000 modtagere.
Arbejder gratis
Med de resultater mener de to initiativtagere til Engodsag.dk, at succesen er i hus. Danmark er bare ikke stort nok til, at forretningen kan køre rundt.
- Danmark er rigelig stort til at organisationerne kan mærke det, og til at internetbutikkerne kan mærke det. Men vi har ønsket at give så mange penge væk, at det ikke kan løbe rundt for os selv. Der skal større volumen til, siger Mads Ellegaard, den ene af de to bagmænd på projektet.
Han understreger, at Engodsag.dk ikke gør indhug i de bidrag, som brugerne giver via de procentsatser, som der går af omsætningen fra de tilknyttede internetbutikker.
Desuden har både han selv og hans makker bag konceptet, Jonathan Løw, gennem to år arbejdet gratis på projektet ved siden af almindeligt arbejde. Det gør de i øvrigt endnu.
Engodsag.dk tjener sine penge på, at internetbutikkerne betaler et fast beløb, i øjeblikket 250 kroner i kvartalet, på at være repræsenteret på velgørenhedsportalens hjemmeside på nettet.
Starter med England
Foreløbig er hjemmesiden oversat til engelsk, og der er hyret en mand i England, som er i fuld gang med at få tilknyttet hjælpeorganisationer og forretninger.
Spydspidsen i England er i øvrigt hyret på samme betingelser som dem selv: Han arbejder indtil videre gratis.
Så langt er de endnu ikke kommet med udvidelsen i Sverige. I Sverige er det foreløbigt blevet til dialog med en mulig kandidat, der kan bygge rammerne op.
Trods gratis arbejdskraft, så koster landvindingerne. Derfor er der også indledt jagten på en eventuel investor.
Landevindingerne hænger dog ikke på, om det kommer en invester eller ej.
- Det er ikke afgørende for at vi går ind, om der kommer en investor. Men det er afgørende for, hvordan vi kan tillade os at gøre det. Både i forhold til tempo men også i forhold til at videreudvikle på teknikken bag, siger Mads Ellegaard.
Han har endnu ikke en tidshorisont for, hvornår der kan åbnes i udlandet. Men startskuddet kommer til at gå først i England, hvor pendanten til Engodsag.dk bliver shoppingmatters.com, oplyser han.