Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
For nylig lancerede Huawei og China Mobile et 5G-testmiljø i Shanghai. I de første tests blev der opnået brugerhastigheder på helt op til 18Gbps. Nu har de to virksomheder allieret sig med SAIC Motor og demonstreret 5G-baseret førerløs kørsel på Mobile World Congress i Shanghai, der finder sted i disse dage.
I testen, var føreren af bilen placeret mere end 30 km væk fra køretøjet. Adskillige HD-kameraer, der var installeret i bilen sendte flere HD-video-feeds til føreren i realtid. Det gav chaufføren et 240-graders udsyn til bilens omgivelser via et højbredbånds 5G-netværk (uden at dreje hovedet har en gennemsnitlig person et udsyn på 180-190 grader). Alt fra gaspedal til rat og bremser blev transmitteret over 5G-netværket, der med sin meget lave latenstid gav umiddelbar respons i bilen, når føreren reagerede. End-to-end latenstiden for alle kørefunktionerne var mindre end 10 millisekunder. I praksis betød det ved en hastighed på 30 km/t, at fra det øjeblik chaufføren trykkede på bremsen, til nedbremsningen startede, flyttede bilen sig kun 8 centimeter.
Fjernstyring af køretøjer har et stort potentiale i forskellige sammenhænge. Især når det kommer til at føre fartøjer igennem farlige miljøer, som fx minefelter eller forurenede områder. Det kan også være nyttigt i forbindelse med delebilsordninger eller lejebiler, der afleveres ét sted og bliver fjernstyret tilbage til en anden lokation. Mulighederne er mange.
Se mere i denne video:
[su_youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=xEdaFeouD70&feature=youtu.be"]