Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Piratkopiering er et voksende problem – et problem, der kun er blevet større i takt med den stigende e-handel. Og ifølge Forbrugerrådet Tænk står de danske og europæiske forbrugere svagest, når det kommer til at vurdere, hvorvidt et produkt er en kopi eller ej.
I anledning af Verdens Anti-Piratkopieringsdag, som giver MarkMonitor, ekspert i online brandbeskyttelse, en række gode råd til, hvordan virksomheder beskytter deres brand og kunder bedst muligt mod online piratkopiering.
1. Brug de samme våben som svindlerne
Hvor stor er truslen mod brandet? Det gælder først om fremmest om at kvantificere problemet. Overvåg og analysér alle de onlinekanaler, kopivarer florerer på. Onlinesvindlerne er afhængige af teknologi for at skabe salg i stor skala. Derfor: Anvend de samme værktøjer og teknologi som dem, du bekæmper, til at tegne et billede af truslens omfang.
2. Overvåg kampagnesider
Det er selvfølgelig vigtigt at identificere og lukke falske distributionskanaler, men problemet stopper ikke her. Onlinesvindlerne søger nemlig regelmæssigt nye salgskanaler. Derfor er det afgørende at overvåge online kampagnesider, hvor svindlerne gennem betalt søgeannoncering, links på sociale medier, SEO, cybersquatting og spam styrer trafikken hen til deres ulovlige tilbud.
3. Vær proaktiv
Når du som virksomhed har kortlagt de største trusler, så vær proaktiv og iværksæt en aggressiv handlingsplan:
• Identificér de største onlinesvindlere og gå efter dem først.
• Fokusér din overvågning på cybersquatters (når andre bruger dit brand eller varemærke i et domænenavn).
• Synliggør at du kæmper mod piratkopiering og brug alle dine våben – det gør din virksomhed til et sværere mål.
• Stå sammen med andre, der er i samme båd som dig. Erhvervsrelationer kan være kraftfulde våben i kampen mod piratkopiering online.
4. Engagér hele virksomheden
Alt er nemmere i fællesskab – også når det kommer til at opdage piratkopiering online. Derfor skal hele virksomheden involveres gennem en tværfunktionel task force for at løse problemet, hvilket kan inkludere afdelinger inden for jura, marketing, risikostyring og supply chain management.
5. Lad online intelligens bane vejen for dit fysiske forsvar
Fysiske undersøgelser, fabriksrapporter og andre aktiviteter kan være dyre og tidskrævende. Derfor er det afgørende, at de er fokuseret omkring de rigtige indsatsområder. Online intelligens kan hjælpe med at identificere de mest ekstreme onlinesvindlere, så offline forsvarsindsatser udnyttes mest effektivt.
6. Handl hurtigt – og globalt
Den hastige vækst i den internationale onlinehandel giver forbrugerne et væld af gode tilbud, men det giver samtidig onlinesvindlerne enorme fordele. Når du lancerer et initiativ mod piratkopiering, så gør det altid globalt – og hurtigt. Her er det vigtigt, at varemærket er registreret internationalt - specielt i Kina, der overholder en "first-to-file"-politik, der giver varemærket til den, der anmoder om det først.
7. Klæd dine kunder på
Dine kunder kan være vigtige allierede i kampen om at minimere salget af kopivarer. Fortæl dem om risiciene ved at købe fra uautoriserede kilder og giv dem incitament til at deltage i indsatsen ved at rapportere mistænkelige varer og sælgere.