Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Apps gør det nemt at tippe kommunen

I flere byer kan borgerne tippe kommunen om huller i vejen eller væltede træer via mobilen. Henvendelserne boomer, og ud over at skabe besparelser hos kommunerne, er borgertip-apps blevet en gevinst for borgerne.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Engang ringede borgerne til kommunen, når de faldt over et hul i vejen. Senere kunne de skrive en mail. Gennem de seneste år er stadigt flere kommuner imidlertid begyndt at bruge borgertip-apps, hvor borgerne hurtigt kan tippe kommunen ved at tage et billede af eksempelvis et væltet træ, der skal fjernes. Løsningen var tænkt som et redskab til at automatisere arbejdsgange, men gevinsten viser sig nu for alvor i form af bedre service til borgerne.

"Mange kommuner stod med et effektiviseringsbehov, som er blevet imødekommet med digitalisering. Kommunerne sparer ressourcer ved at undgå unødvendig håndtering af telefonopkald og e-mails, men resultatet har ikke kun vist sig på bundlinjen. I flere byer oplever man nemlig, at dialogen med borgerne er forbedret, fordi det er nemt og trygt at kontakte kommunen via apps, fortæller Torbjørn Mandahl Pedersen, der er forretningschef for geografiske informationssystemer (GIS) i landinspektørfirmaet LE34.

Et ukendt behov

Siden 11. april sidste år har borgerne i Aarhus Kommune haft mulighed for at tippe via appen Aarhus Borgertip. Kommunen forventede at få cirka 3000 henvendelser årligt, men antallet for det første år ser nu ud til at ende på cirka 11.000.

"Vi har fået mange flere henvendelser, end vi regnede med, og det kommer til udtryk i bybilledet, hvor flere opgaver simpelthen bliver registreret og derfor udført – der har været et behov for at komme tættere på borgeren. En stor del af henvendelserne kan vi tage hånd om med det samme, og fordi vi nemt kan dirigere de forskellige tips hen til de rigtige mennesker, oplever borgerne hurtigt en positiv effekt, forklarer Helle Holm Vinther, der er driftsingeniør i Aarhus Kommune.

Løsninger med borgeren i centrum

Fokus har hidtil været på, hvor mange mandetimer kommunerne kunne spare, men i tråd med teknologiens udvikling fylder sammenspillet med borgerne mere. I mange kommuner er arbejdsgangene stadig helt eller delvist manuelle, men med de løsninger, der er på markedet i dag, er det ikke længere nødvendigt.

"Vi er kommet til anden generation, hvor det ikke længere er tilstrækkeligt med en enkeltstående app, der blot kan formidle et tip. For at strømline opgavehåndteringen er det nødvendigt, at de forskellige systemer spiller optimalt sammen, og automatiseret kommunikation giver borgerne oplevelsen af, at deres bidrag bruges i processen", forklarer Torbjørn Mandahl Pedersen og eksemplificerer:

"De oplysninger, der kommer via Borgertip, er fuldt integrérbare med kommunens øvrige kortsystemer. Hvis en kommune for eksempel er ved at renovere en park, kan medarbejderne opdatere kortet. Hver gang, der så kommer et tip fra det område, sendes der automatisk et svar til borgeren med information om, hvad der finder sted.

Mere end 20 kommuner bruger i dag Borgertip-app. Klik ind på din kommunes hjemmeside og se hvad mulighederne der hvor du bor. 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere