Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det nye abonnement lader kunderne spare direkte på mobilregningen. For hver reklame kunden lytter til, bliver regningen mindre og mindre. I realiteten får tjeeps kunder nu mulighed for gratis telefoni.
"Fra dag 1 har det været vores mål, at kunne tilbyde gratis telefoni til vores kunder. Derfor er vi sindssygt stolte over, at vi, i tæt samarbejde med Adtones, har produktet klar og kan, som det første teleselskab i verden, lancere gratis mobiltelefoni", siger tjeeps administrerende direktør, Kim Damkær.
Flytter regningen væk fra kunderne
Udsigten til gratis telefoni er muligt fordi opkaldstonen – den velkendte dut-lyd – er udskiftet med en reklame.
"Ved at introducere reklamer på denne måde, kan vi tilbyde det sædvanlige kvalitetsprodukt og samtidig tilbyde vores kunder muligheden for at få deres månedlige regning betalt – helt eller delvist. Annoncørerne betaler for reklamerne og bidrager dermed til kundens regning", forklarer Kim Damkær og fortsætter: "Det danske telemarked har i mange år haft brug for nytænkning. I dag ser vi ændringer i fastgroede brancher, der ændrer måden vi ser TV på, og måden vi betaler på. Hvorfor ikke give telebranchen samme nytænkning? Lad os tænke videre og følge med tiden".
Kim Damkær understreger, at denne nytænkning skal være til gavn for forbrugeren og skal kunne mærkes på den enkelte forbrugers budget. Han ser ikke udfordringer i, at reklamer nu også skal til at invadere forbrugernes øregange, når de vil foretage et opkald: "Uønskede reklamer er et problem. Derfor skal den enkelte kunde med Freebird selv tilvælge reklamer og samtidig fortælle, hvilke reklametyper han eller hun ønsker - og ikke mindst ikke ønsker. Kort sagt bestemmer og tilvælger den enkelte kunde alt selv. Vi tror, at mange danskere vil kunne se fordelen i at kunne få gratis eller delvist finansieret mobilabonnementet mod at lytte til en reklame, der hverken vil forringe eller forlænge opkaldet.
Stærkt samarbejde
Danskejede Adtones er leverandør af platformen, der muliggør gratis telefoni og tjeeps Freebird. Adtones og tjeep deler visionen om at revolutionere telemarkedet.
"Forretningsmodellen for telemarkedet har stået stille alt for længe. Indtil i dag har mulighederne begrænset sig til at skrue lidt op og ned for abonnementspriserne, fylde lidt mere taletid og data på, måske en streamingtjeneste", siger Søren Gravesen-Hvass.
Det er på grund af reklamer, at Facebook og Google kan levere gratis internetservices. Adtones gør nu det samme for telefoni. Reklamefinansieret telefoni har være prøvet før, men det var på en rigtig dårlig måde. I dag kan tjeep og Adtones sammen, for første gang, lancere gratis kvalitetstelefoni betalt af reklamer. Den løsning, vi lancerer i dag, er en Tesla mod fortidens Ellert. Vores løsning hverken forlænger eller afbryder samtalen. Forbrugerne har fuld kontrol over alt: De skal tilvælge at få reklamerne, vælge hvilke reklametyper de ønsker at lytte til, og de deler sammen med operatøren hovedparten af reklameindtægten", slutter Søren Gravesen-Hvass.