Manglende lanceringer af eksempelvis nye og hurtigere grafikkort har ramt onlineforhandleren SHG på omsætningen.
Ifølge administrerende direktør Thomas Falborg lå forventningen til omsætningen for 2004 på 280 millioner kroner, men endte på kun 231 millioner kroner, hvilket er 20 millioner kroner mere end i 2003.
? Der var pludselig ikke noget til at drive efterspørgslen, så vi havnede i en situation, hvor vi skulle gøre noget mere aktivt for at få mere salg, og det var vi slet ikke forberedt på, siger han.
Han er dog tilfreds med, at det trods den lavere stigning i omsætningen lykkedes at levere et overskud på 4,3 millioner kroner mod sidste års overskud på 2,6 millioner kroner.
? Vi fandt ud af, at vi slet ikke var gearet til fra den ene dag til den anden at skaffe øget omsætning. Vi havde slet ikke kompetencen til at lave opsøgende salg, siger SHG-direktøren.
I 2004 blev der solgt mere elektronik end nogensinde før, og Thomas Falborg kan også melde om øget salg, men priserne har været præget af den faldende dollarkurs.
? Målt på antal pakker har vi solgt 25 procent flere, men dollaren har også været lav, og det har kostet, siger han.
Ikke prostituere sig
SHG har traditionelt henvendt sig til ekspertkunder, der har vidst, hvad de ville have og ofte købt det sidste nye.
Det er blandt andet inden for gamer-miljøet, at SHG henter en stor del af sin omsætning. Men fremover vil den jyske forhandler også satse på mindre specialiserede produkter, ligesom SHG vil begynde at levere servere til erhvervslivet. Ifølge Thomas Falborg vil kerneforretningen dog fortsat være de kræsne kunder.
? Det, vi har gjort gennem tiderne, det har vi gjort godt nok, så vi skal ikke prostituere os selv for at skabe omsætning. Det er det ikke værd, siger direktøren.