Googles børsnotering har været med til at skabe eufori på markedet for søgemaskiner, og den tidligere koncernchef i børsnoterede Eurotrust, Brian Mertz Pedersen, vil have del i den vækst.
Derfor har han gennem sit selskab Danmark Online købt konkurrenten Notabene.net, som med ni ansatte er et af de ældste firmaer i Danmark inden for disciplinen søgemaskineoptimering.
Til sammen skal de to selskaber skabe stor vækst på området, hvor indtjeningen primært ligger i at give virksomheder bedre synlighed i søgemaskiner som Google.
- Vi er ude på at få vækst inden for vores forretningsområde. Notabene har været med siden 1998 og er meget respekteret, siger Brian Mertz Pedersen om opkøbet.
Eksplosiv vækst
Markedet for søgemaskineoptimering er i eksplosiv vækst, hvilket tydeligst er kommet til udtryk i Googles storstilede børsnotering og senest i et nyt rekordkvartal hos Google, hvor overskuddet blev næsten otte-doblet.
Med sammenlægningen af Danmark Online og Notabene.net har Brian Mertz Pedersen skabt et firma med i alt 27 ansatte, hvilket er med til at bringe det helt i front på nordisk plan.
- Det betyder, at vi får stordriftsfordele og kan opnå bedre priser på den trafik, vi handler ind hos søgemaskinerne. Vi kan også tage større klienter ind, som kører globale kampagner og ikke kun er interesseret i det skandinaviske marked, fortæller Brian Mertz Pedersen.
Allerede i 2005 forventer den tidligere Eurotrust-chef at nå en bruttofortjeneste i det nye selskab i størrelsesordenen 22 til 25 millioner kroner.
Notabene-navnet vinder
Købesummen oplyses ikke, men den betales halvt med kontanter, halvt med aktier i Danmark Online. Brian Mertz Pedersen har i den forbindelse skudt flere af sine egne penge ind i selskabet.
I første omgang bliver Notabene.net et datterselskab i koncernen, men på længere sigt er planen at integrere de to selskaber. Allerede nu dropper man dog navnet Danmark Online, så Notabene.net bliver det navn, der fremover bruges.
Søgemaskineoptimering foregår enten ved at optimere virksomheders hjemmesider, så de får en bedre placering i søgeresultaterne, eller ved at rådgive om køb af annoncer som i Googles populære Adwords-program.
Etisk optimering
Her så Brian Mertz Pedersen Notabene.net som den eneste mulighed for opkøb på det danske marked, specielt fordi selskabet har holdt sig fra nogle af de mere tvivlsomme muligheder på markedet.
- De laver søgemaskineoptimering på den gode gammeldags måde og ikke med såkaldte doorway-sider. Hvis søgemaskinerne går ind og laver regler mod det, så står man i en dum situation med en masse sure kunder, siger han.
Det nye Notabene.nets største konkurrent bliver danske Netpointers, og her oplevede man netop at få en bekymret kunde, da SAS-hotellerne for nogle måneder siden blev sortlistet hos Google, sandsynligvis på grund af de brugte metoder for søgemaskineoptimering.
Brian Mertz Pedersen trådte ud af Eurotrust i december 2003 og gik måneden efter i gang som selvstændig i Danmark Online. Han har tidligere stiftet selskabet Virus112.