Olieselskabet Shell i Danmark har droppet salg af benzin og fyringsolie til fordel for en satsning på internet-markedsføring og søgemaskineoptimering.
Det skulle man i hvert fald tro, hvis man søger efter Shell på søgemaskinen Google, hvor it-problemer har ført til, at Shells danske hjemmeside, Shell.dk, præsenteres med en tekst, der hører til it-firmaet Aizee.
Fejlen opstod i sidste uge, da Shell havde problemer med sin danske hjemmeside og derfor skulle overskrive den med et nyt eksemplar.
Her lavede it-firmaet Aizee en test-side, som skulle finde frem til fejlen, men den testside med et Javascript-link til Aizee blev ved et uheld lagt ud som Shells nye side.
Forkert tekst
Som følge heraf optræder Aizees reklametekst nu på Google under Shells domæne. Fejlen blev rettet fredag, men der kan ofte gå flere dage, før Google igen opdaterer sit indeks.
- Google betyder rigtigt meget for os, så det er selvfølgelig et problem, at vi ikke kommer frem, når man for eksempel søger på fyringsolie, siger Regitze Reeh, kommunikationschef for Shell i Danmark.
En søgning på "Shell" giver et mærkværdigt resultat på søgemaskinen Google. |
Selskabet har nu kontorer i Vejle og København og 10 ansatte, der fokuserer på markedsføring på nettet, specielt søgemaskineoptimering.
Sidste år bød på en omsætning på mere end fem millioner kroner og et overskud på mere end en million kroner, så Aizee halede ind på nogle af de mere omtalte spillere på markedet.
Nye samarbejder
- Vi har haft held til at vokse meget pænt over det sidste halvandet års tid, men det er et marked, hvor Notabene og Netpointers har spillet en stor rolle, og så er der en del mindre udbydere, siger Kim Hove Sørensen, administrerende direktør for Aizee.
Det største potentiale ser han i søgemaskineoptimering og markedet for betalte søgninger, som blandt andet Google tjener tykt på for tiden.
Kim Hove Sørensen mener, at udviklingen på længere sigt vil føre til helt nye partnerskaber i internetbranchen.
- På en masse områder bliver portaler som skiportaler og rejseportaler meget dominerende, og det betyder, at de samarbejder, der indgås i branchen, bliver afgørende for, hvem der får internettrafikken, siger han.
Han forventer, at mere end halvdelen af reklamebudgettet inden for eksempelvis ski- eller rejsebranchen i løbet af få år vil blive brugt på nettet.
Blandt Aizees kunder er en allerede en række rejseselskaber, som det har udført søgemaskineoptimering for.