TDC's konkurrenter på ADSL-markedet har i en periode været afskåret fra de samme betingelser som TDC for teknikerbesøg, når der skulle installeres bredbånd, og det fører nu til en løftet pegefinger fra IT- og Telestyrelsen.
Ifølge telelovens paragraf 52 må TDC nemlig ikke diskriminere konkurrenterne, fordi selskabet har en dominerende position.
Trods grundige undersøgelser er det dog kun mindre detaljer, som myndighederne har kunnet finde noget forkert ved. Sagen drejer sig primært om selskabers mulighed for at lade teknikere kontakte kunder og udsætte besøg.
Taget op på egen hånd
Alligevel er det en principiel sag, fordi IT- og Telestyrelsen har taget den op på egen hånd.
Afgørelsen får ikke umiddelbart den store betydning, da TDC allerede sidste år skabte balance i forholdet mellem de kontrakter, som gælder eksternt og internt.
- TDC er naturligvis ikke enig i afgørelsen, men har med tilfredshed noteret, at IT- og Telestyrelsen efter næsten et års gennemgang af de aftaleforhold, som afgørelsen vedrører, alene har konstateret to bagatelagtige forhold, hvor der tilsyneladende efter styrelsens opfattelse har været anledning til at gøre indsigelser, siger TDC's chefjurist, Gitte Forsberg.
Tele2 er et af de selskaber, som har været fremme med kritik af håndteringen af teknikerbesøg, men ifølge selskabets markedsdirektør, Thomas Nistrup, oplever det ikke forskelsbehandling på området i dag.
Tilbage er kun stor utilfredshed med de priser, TDC tager for teknikerbesøgene.
Tele2 booker og flytter selv teknikerbesøgene, ligesom selskabet opkræver penge fra kunderne. Alligevel ender alle penge hos TDC.
- Vi tager hele risikoen, mens TDC får pengene for det. Det bliver ikke prisreguleret, og det gør, at det bliver lidt lovløst. Dér svigter IT- og Telestyrelsen, mener Thomas Nistrup.
Han henviser til, at alene prisen på startgebyret sidste år steg med 32 procent.
IT- og Telestyrelsen har givet TDC indtil 21. februar til at oplyse, hvordan selskabet fremover vil sikre, at konkurrenterne ikke diskrimineres.
Relevant link