Microsoft er med stormskridt på vej ind på et nyt marked, efter softwaregiganten har fået sin første store aftale til selskabets softwareplatform for internet-tv. Det skriver Reuters.
Køberen er den tidligere TDC-ejer, teleselskabet SBC, som over de næste 10 år vil investere knap 2,3 milliarder kroner i Microsofts software, der gør det muligt at sende tv via højhastigheds fiberforbindelser.
SBC har tidligere meldt ud, at selskabet over de næste fem år vil investere omkring 38 milliarder kroner i udrulningen af et fibernetværk i de 13 amerikanske stater, hvor selskabet er til stede.
Avancerede tv-tjenester
De penge skal tjenes ind igen ved blandt andet at tilbyde avancerede tv-tjenester som interaktive programguider, digital videooptagelse og video-on-demand, og det er her, at Microsofts software kommer i spil.
Microsoft og SBC har testet den IP-baserede tv-tjeneste siden juni, og de to selskaber vil begynde tests hos forbrugerne i midten af 2005. En kommerciel lancering forventes senere i 2005.
For teleselskabet SBC er satsningen på tv et vigtigt slag i krigen mod de amerikanske kabel-tv-selskaber, som omvendt er begyndt at satse på IP-telefoni.
Med den nye aftale er Microsoft ved at få fodfæste på markedet for digitalt tv.
Softwareproducenten offentliggjorde tidligere på måneden en aftale med USA's største kabel-tv-selskab Comcast, som vil bruge Microsofts software på settop-bokse med optagefunktioner til omkring en million kunder i staten Washington.
Microsoft har flere allierede i kampen om at overtage tv-markedet.
Ny kampagne
Ligeledes tidligere på måneden indledte Microsoft og Intel en ny stor kampagne, der skal overbevise de amerikanske forbrugere om fordelene i Microsofts specielle mediecenter-udgave af styresystemet Windows XP.
Udover aftalen med Microsoft er SBC ifølge Wall Street Journal også på vej med en stor aftale med Yahoo.
SBC vil lokke kunder til ved at tilbyde dem Yahoos tjenester via mobiltelefoner eller tv'et og samtidig bruge Yahoos software på selskabets settop-bokse.
SBC har tidligere ejet det danske teleselskab TDC, men solgte i begyndelsen af denne måned de resterende af selskabets aktier i TDC. En stor del af pengene fra aktiesalget er øremærket SBC's satsning på fiberforbindelser.