Efter 12 år som entreprenør i nogle af verdens førende it-firmaer vil danske Juha Christensen nu have foden under eget bord.
Derfor forlader han Macromedia, hvor han i løbet af ni måneder har udviklet selskabets mobilstrategi, så mobilsiden i dag udgør otte procent af den samlede omsætning.
Nu vil han sammen med en amerikansk ven stifte et nyt selskab med fokus på multimediemarkedet på mobilsiden. Et marked, der ifølge Juha Christensen er spået til at vokse til mere end 500 milliarder kroner i 2007.
- Vi har nogle ideer til tjenesteydelser, vi vil bygge til det marked, siger han til Computerworld Online.
Juha Christensen har brugt de seneste 12 år som pioner i den internationale mobilbranche, hvor han har skabt mobilstrategier for først mobilstyresystemet Symbian, siden Microsoft og senest Macromedia.
Den anden partner i det nye selskab har ifølge Juha Christensen tre opstartsvirksomheder bag sig, som alle er solgt.
- Han er specielt dygtig inden for serverteknologi og har ledet store hold af ingeniører, siger Juha Christensen. som dog ikke afslører kompagnonens identitet.
Juha Christensen har store forhåbninger til, at det nye selskab på længere sigt kommer til at hente venture kapital, hvilket er nødvendigt for, at satsningen lykkes.
Selskabet kommer til at få base i både Danmark og USA, hvor Juha Christensen nu bor.
- Det kommer delvist til at ligge i Californien, delvist i København. Vi mener, der er stort udbud af folk, der forstår mobilteknologi, siger han.
Juha Christensen og hans nye partner har selv tænkt sig at finansiere opstarten af det nye selskab.