Bryder 1000 km-muren: Lovende kinesisk elbil har kurs mod Danmark
Endnu en kinesisk bilproducent ser ud til at ville blande sig i den danske bilhandel: NIO.
Selskabet melder denne uge, at det er klar til at udvide sin tilstedeværelse i europa og 25 lande verden over, heriblandt Danmark en gang i 2022.
På selskabets modelprogram er den spritnye ET5 yderst lovende, med sine knap 490 hestekræfter, 0-100 tider på 4,3 sekunder og et særligt batteri på op til 150 kW, der skulle give strøm til over 1000 kilometer ud fra den kinesiske CLTC-standard. Samtidig er ET5 kompatibel med selskabets batteri-udskiftningstjeneste.
Bilen strækker sig over 4,7 meter og lander dermed i samme kategori som Tesla populære Model 3.
Inde i kabinen satses på et højteknologisk indtryk, med et cockpit der ud over at byde på en digital instrumentklynge også tilbyder et AR-headset, som giver indtryk af en virtuelt skærm på 204 tommer seks meter foran føreren.
Dertil kommer selvkørende funktioner som skulle tilbyde sikker og tryg autonom køreoplevelse for eksempel på motorveje, i byområder, til parkering og batteriombytning, skriver Ritzau.
Priserne debuterer ved 328.000 renminbi i hjemlandet Kina, svarende til 340.000 kroner før eventuel told og moms herhjemme, eller ved blot 258.000 renminbi, knap 268.000 kroner, med en batteriudskiftnings-aftale oveni, når bilen er salgsklar i efteråret 2022.
LG klar med spritnye, dyre drømmedisplays
Når billedet ikke kan blive godt nok eller stå farve- eller kontrastrigt nok, skal man op i hundedyre skærmtyper af Mini-LED eller OLED typen.
Netop sådan er skærmveteranen LG klar med i en ny kollektion i UltraFine serien, hvor både 4K opløsning og OLED-panel mødes i 27 tommer format.
Kontrasten er nær uendelig, takket være OLED-teknologiens individuelle pixels, mens farverne er af 10-bit typen og spænder over 99 procent af DCI-P3 standarden.
Eneste ulemper er lysstyrken, som er begrænset til 400 nits og dermed ikke kan matche ekstreme skærme som Apples Pro Display XDR eller Asus ProArt PA32UCG og deres 1000 nits.
Disse løber dog begge op i omkring 5.000 amerikanske dollars, mens LG’s nye kreation skulle debutere ved mere beherskede 2.000 dollar, skriver Engadget.
Her er et snedigt bud på, hvordan mobilfotos kunne blive meget bedre
Fysikkens love sætter begrænsninger, som mobiltelefoner har svært ved at komme uden om.
Et godt kamera kræver nemlig plads til en stor sensor og en tilsvarende voluminøs optik. Problemet er så bare, at pladsen er trang i en moderne smartphone.
Den begrænsning har den kinesiske mobilproducent Oppo fundet en snedig måde at omgå.
Ved et presseevent viser selskabet at ved at lave et modul, der mekanisk kan flytte sig frem og tilbage efter behov, og derved giver plads til et stærkt 50 megapixels model med en stor 1/1,56” sensor inde i smartphone der blot er 8,3 millimeter tynd.
Ikke nok med det, giver den variable optik mulighed for to gange optisk zoom og en åbning på f/2,4.
Mekanismen kan synes at være sårbar, men kan beskytte sig selv ved at trække sig ind, når mobilen registrerer, at den bliver tabt. Dertil skulle mekanismen kunne tåle både støv og vand.
Den kan ses i aktionen i videoen nedenunder.