Det er ikke lige let at skille sig ud i et hastigt voksende felt af elbiler. Blandt de mindre elbiler, har bilproducenterne dog generelt haft held med at kreere små, smart bybiler, hvor design og elektrisk drivlinje synes at gå op i en højere enhed som i Honda E, Fiat 500e og Mini Cooper SE.
To producenter, Renault og Nissan, er dog begge opsat på at gøre et ihærdigt forsøg, med hvad der ligner vellykket videreudviklinger af ikoniske modeller fra selskabet, henholdsvis Renault 5 og Nissan Micra.
Den nye Renault 5 tager et solidt afsæt i kultklassikeren fra 80’erne, men fletter samtidigt futuristiske elementer ind i det resultat. Prototypen ser indtil videre lovende ud og har mødt så meget positivt feedback, at Renault denne uge officielt vil skabe og sælge bilen en gang i 2023.
Alt imens Renault puster nyt liv i sin kultklassiker, agter søsterselskabet Nissan at gøre samme nummer med Nissan Micra, som står til at genopstå som ren elbil.
Nissan røber ikke meget endnu om designet, men i en teaser-video zoomer selskabet ind på mange interessante design-detaljer, der kan forventes i bilen. Se den nederst i afsnittet her.
Begge biler vil med al sandsynlighed bygges omkring en afart af CMF-EV platformen, som i dag driver Renault Mégane Electric og Nissan Ariya frem.
Begge producenter har samtidig taget Googles Android Automotiv platform til sig, hvorfor der kan forventes en kompetent infotainment platform inde i selve bilen.
Headset i læbestiftsformat - giver det overhovedet mening?
De små trådløse ørepropper, som i stadigt stigende grad afløser deres kablede ditto kan også have lidt svært ved at skille sig ud.
Kinesiske Huawei gør dog et ihærdigt forsøg på at rage over mængden med sit kommende headset, som gemmer på to knaldrøde propper huset af hvad der mest af alt ligner et læbestift-etui.
Selve ørepropperne er identiske med selskabets Freebuds 4, noterer techmediet T3 og skulle ifølge anmelder Yasmine Crossland lyde godt uden at udfordre disciplinens tenorer som Sony WF-1000XM4.
Om det aparte design konkluderer hun, at det faldt i god jord og fik hende til at føle sig som en 'kvindelig James Bond'.
Denne drone kan filme allevegne – i luften og i vandet
Droneoptagelser er blevet allemandseje, med billige og kapable fotodrone prisniveauer, hvor alle kan være med.
De kan komme allevegne, men kommer ikke under overfladen – modsat den nyligt kreerede FIFISH-drone fra japanske QYSEA, som ud over at kunne rekognoscere fra luften også kan filme under havets overflade.
Dronen er bygget op som en massiv hexacopter på pontoner, der slæber på en kablet ubådsdrone, der kan søsættes, når der skal filmes undervands.
Priser, tilgængelighed og teknikblad røber selskabet bag ikke nogen om endnu, skriver fotomediet DPReview, men i præsentationsvideoen ses det tydeligt, at dronen har industrielle applikationer i sigte.