Mercedes' elbil pulveriserer Teslas rækkevidde-rekord
Den amerikanske bil-organisation Edmunds løfter denne uge tal for sin rækkeviddetest af Mercedes’ nyeste lukusbil ’EQS 450+’, som placerer den nye elbil øverst på podiet når det gælder reel rækkevidde på ren strøm.
Selvom EQS 450+ ifølge den amerikanske miljømyndigheder, EPA, blot skulle kunne levere 350 mil, godt 560 kilometer, på en opladning, lykkedes det at tilbagelægge 422 mil på en opladning. Det svarer til en ny rekord med næsten 680 kilometer mellem stikkontakterne.
Bilen overhaler dermed de to tidligere mestre i disciplinen, Tesla Model 3 og Model S som tidligere delte en målt rækkevidde på 555 kilometer, med hele 124 kilometer i reel rækkevidde.
EQS 450 formår dog ikke at matche den europæiske WLTP-norms noget optimistiske rækkevidde-tal på 743 kilometer.
Til trods for sin lange rækkevidde, er EQS 450 ikke nogen skrabet sag. Bilen er udviklet med udgangspunktet i den store S-klasse fra producenten og udstyret med 329 hestekræfter. Edmunds noterer at bilen i alt vejer knap 2.500 kilo, omkring 200 kilo mere end den i forvejen godt tunge S-klasse. EQS gemmer dog også på markedets største batteri med i 107,8 kWh i elektron-tanken og er designet til at have en rekordlav vindmodstand.
EQS 450+ kan bestilles til priser fra 1.097.998 kroner. Et kig på selskabets konfigurator viser dog, at der hurtigt kan spenderes yderligere på bilen.
Dystre PlayStation 5 udsigter: De bliver endnu sværere at skaffe
Dystre PlayStation 5 udsigter: De bliver endnu sværere at skaffe
Det er ud til at det vil blive endnu sværere at sikre sig Sonys populære PlayStation spillekonsol under juletræerne i år.
Sonys eftertragtede femte generations konsol bliver med al sandsynlighed heller ikke i stand til at matche forgængerens salgstal på grund af knas i forsyningskæderne, skriver Bloomberg.
Ifølge mediet har Sony valgt at nedjustere sin produktionsmålsætning fra 16 til 15 millioner styk. Det truer dermed selskabets målsætning om at sælge 14,8 millioner enheder inden marts måned, lyder det.
Ifølge finansmediet er det ikke blot komponenter fra underleverandører, der er knas med. Selve logistikken omkring produktionen skulle Sony også døje med, med blandt andet ujævne vaccinationsrater i Sonys fabrikker samt mangle på øvrige dele, såsom strømforsyningsdele.
Drømme-drone: DJI Mavic 3 ligner en fantastisk foto- og videoplatform
Nyeste drone fra de kinesiske dronespecialister fra DJI synes at samle næsten al det man kan ønske sig i en kompakt drone.
Her bydes på en ambitiøs kamerapakke, der består af to moduler, signeret af Hasselblad: Et primært modul med en stor 4/3 sensor og et 24mm vidvinkel perspektiv, der kan tage fotos med op til 20 megapixels og både 5,1K video ved 50 fps eller 4K ved 120 fps samt et hybrid-zoommodul, der kan give op til 28 gange zoom.
Mere ambitiøse drone-videografer kan vælge den mere avancerede Mavic 3 Cine, som byder på en terabyte indbygget hukommelse til at lagre optagelserne i det 10-bit stærke ProRes 422 format.
Flyvetiden lyder på op til 46 minutter.
Priserne starter ved 16.499 kroner, mens videoentusiasterne skal punge hele 37.999 kroner for Cine-versionen.
Med Mavic 3 kollektionen følger samtidig alskens flyveindstillinger og autonome funktioner til at undgå kollisioner under flyvning. Dem kan du læse om her.