Audi imponerer med sit nye bud på en luksuselbil
Det pibler med elbilsnyheder i en branche som i den grad er ved at omstille til batteridrevne og selvkørende teknologier.
I den linde strøm af nyheder rager Audis seneste konceptbil højt over feltet med den lovende ’Grand Sphere’.
Her forenes selskabets design-DNA med lange, flygtige former der strækker til over 530 centimeter. Dimensionerne og coupé-formgivningen lægger dermed op til bilen vil lande i A8-serien – eller endda blive starten på en A9-linje?
Ud over de nydelige former, bydes der på interessante nyheder inde i kabinen for de fire passagerer.
Eksempelvis er alle skærme vragede til fordel for displays der bliver projicerede på materialer omkring i kabinen, såsom træpanelet foran føreren.
Bilen bliver en potent elbil, for her er to massive elmotorer på sammenlagt 710 hestekræfter, skulle give 0-100 tider på under fire sekunder.
Samtidig skulle det kæmpemæssige 120 kWh batteri kunne sikre at man kan tilbagelægge over 750 kilometer mellem stikkontakterne, mens 270 kW hurtigladning på 10 minutter skulle kunne give strøm nok til at tilbagelægge yderlige 300 kilometer.
Selve rejsen vil også gøres mere bekvemmelig, da level 4 selvkørende evner betyder, at Grand Sphere kan komme omkring uden at føreren holder øje med vejen.
Af samme grund sigter kabinen, og særligt bagsædepladserne, efter at give en førsteklasses lounge-oplevelse.
Her er den billigste el-folkevogn – blot 150.000 kroner
Mens VW og koncernbrødrene fra Skoda, Seat, Audi og Porsche alle byder på et voksende udvalg af elektriske biler, er det småt med
Ser man bort fra de små, aldrende og ganske begrænsede el-varianter af VW Up! og dennes søstermodeller fra Seat og Skoda har koncernen ikke noget at byde på i prislejet under 250.000 kroner.
Ved IAA Mobility messen i Munchen, kunne VW løfte sløret for et bilkoncept, som er skabt til at levere en rendyrket elbil til relativt små penge, da priserne skulle debutere omkring de 20.000 euro – altså under 150.000 kroner, skriver The Verge.
Konceptet hedder ’ID-Life’, men kan meget vel være udgangspunktet for det der skal være en ID.2 model i selskabets portefølje.
Her bydes på en kompakt crossover-look, bygget omkring en særlig frontdreven version af selskabets MEB-platform, der i dag driver selskabets øvrige ID.3, ID.4 og ID.5 elbiler.
Med 57 kW-timer i batteriet skulle der kunne leveres op til 400 kilometers rækkevidde, mens motoren skulle kunne yde op til 230 heste – nok til at afvikle 0-100 disciplinen på under syv sekunder.
Er du solgt på konceptet, skal du væbne dig med tålmodighed, da en produktionsklar variant af ID.Life først forventes at være klar en gang i 2025.
Her er en Ray-Ban smartbrille som ikke bør skræmme folk væk
Smartbriller, har langt fra altid været særligt smarte at se på. Oftests har de en kedelig tendens til nærmest at skræmme dem omkring brugeren væk.
Annonce-giganten Facebook synes dog at have knækket den nød i samarbejde med brillespecialisterne fra Ray-Ban hvis fælles smartbrille kun er fem gram tungere end Ray-Bans ikoniske Wayfarer solbrille.
Brillerne gemmer på to kameraer, skjult op i hvert hjørne af brillen, som kan optage video ved et prik på brillestangen – i lighed med Snaps ’Spectacles’ smartbrille. En lille lysdiode vil automatisk op, når der optages.
Dertil kommer indbygget højttaler og en stribe mikrofoner som giver mulighed for stemmestyring og lydopkald.
Prisen debuterer ved 299 amerikanske dollar, eller knap 1.900 kroner for et sæt solgt i udvalgte markeder.