I SAS Institute i Danmark ryster de på hovedet og ikke i bukserne over over Business Objects aggressive indtog på det danske marked.
Business Objects vil over de næste fem år erobre en markedsandel på 20 procent blandt andet ved salg til små og mellemstore virksomheder. Midlerne skal være telefonsælgere og salgskonsulenter - en strategi, der ligger langt fra jakkesættene i SAS Institute.
? Overgå SAS i Danmark indenfor fem år - det kan jeg love dig for, at Business Objects ikke gør. No way, siger marketingdirektør i SAS Institute, Jim Nielsen.
Mere end 20 år på bagen
Han peger på, at SAS har været i Danmark i 20 år og i dag er den udbestridte markedsleder inden for business intelligence.
I Business Objects anerkender direktør Mette With Petersen SAS? dominerende position på det danske, men det får nu ikke hende til at falde på halen.
? SAS havde den rigtige timing og har gjort det fantastisk på det danske marked, men når man er nummer et, så er der jo ikke mere at opnå. Det er bedre at være nummer to, så har man hele tiden noget at gå efter. Det vigtige er viljen og evnen og troen på, at det kan lade sig gøre, siger hun.
Tørre tæsk af Microsoft
Jim Nielsen fra SAS Institute forestiller sig, at udfordringen for Business Objects snarere vil komme fra Microsoft og Cognos end fra SAS.
? Der er ingen tvivl om, at især Business Object og Cognos får svedeture - og sikkert tærsk - af Microsoft. Det er jo den simple rapportering og simpel olap analyse, som de tre kæmper om. Så min vurdering er, at Business Objects især vil kæmpe mod Cognos og de er altså begge er oppe mod Microsoft, siger han.
Mette With Petersen er dog langt fra enig i, at SAS? position ikke kan trues.
? Man skal være meget varsom med at sige, at der ikke er noget at gå efter, for der kan ske mange ting, siger direktør i Business Objects, Mette With Petersen.
Både Business Objects-direktøren og analysehuset IDC er enige om, at der inden for business intelligence er et stort uopdyrket marked - ikke mindst inden for de mellemstore virksomheder, og det er da også her at Business Objects i første omgang vi sætte ind.
? SAS har først og fremmest taget i de store kunder, men der er et stort uopdyrket marked, som vi tror på, at vi kan få trængt igennem til - blandt andet fordi vi kan tilbyde nogle meget attraktive priser og i modsætning til SAS, der forestår alt salg selv, så vil vi gå sammen med partnere og eksempelvis bundle vores løsninger, så vi kan kan komme langt hurtigere ud, siger Mette With Petersen.