Den nordiske storbank Nordea løftede i 2014 sløret for sin planer om et kæmpe stort og komplekst it-moderniseringsprojekt, hvor der skulle etableres en ny såkaldt kerneplatform for banken.
Men ifølge Børsen er det endnu uvist, hvornår det nye projekter står til at blive færdig eller hvor langt udviklingsprocessen er skredet frem.
Ingen slutdato
Den danske erhvervsavis kunne i februar 2020 fortælle, at banken blot havde nået to ud af 16 milepæle på projektet og oprindeligt skulle projektet have været færdig i fjor, men banken nægter nu at oplyse Børsen om, hvor projektet står i dag.
"Der er ingen slutdato, når det gælder forbedring af vores platform. Det er et løbende arbejde. Vi skal være fleksible og tilpasse os nye og ændrede forventninger, herunder nye reguleringer og ændret kundeadfærd,” oplyser Nordea til Børsen i en mail
Milliard-stort projekt
Nordeas kerneplatform er den it-platform, der blandt andet håndterer udlån, indlån og investeringer foretaget af privatkunder, erhvervskunder og investeringskunder.
Med den nye pplatform skulle selskabet sammenlægge fire nye banksystemer, der hver især stammer fra de fire forskellige banker, som var en del af Nordea-fusionen.
Nordeas it-systemet er leveret af software-selskabet Temenos, og det har været under udvikling siden 2016. Det er tidligere blevet vurderet, at den samlede regning for systemet løber op i ni milliarder dollar.