Den japanske elektronikgigant Toshiba vil tilbage på førstepladsen som den største leverandør af bærbare pc?er på det danske marked.
Ifølge analysevirksomheden IDC har Toshiba i dag en markedsandel på kun tre procent, hvilket er langt efter tidligere tiders dominans.
For blot otte år siden havde Toshiba en markedsandel på 34 procent, men så høj en andel forestiller landechef Peter Skou sig ikke er realistisk at nå i det aktuelle marked.
Sigter efter stor markedsandel
- Umiddelbart stiler vi efter en markedsandel på 10 procent inden udgangen af første kvartal 2005 og derudover skal vi have en markedsandel på tyve procent inden for tre år. Det betyder over 50.000 solgte pc?er om året, siger han.
Peter Skou er fuldt overbevist om, at målet er realistisk.
- Vi har sænket priserne, så de matcher konkurrenternes, men vi leverer stadig den samme høje kvalitet, så der er ingen grund til ikke at vælge en Toshiba, når man skal købe en bærbar pc. Det er det samme, som hvis prisen på økologisk mælk var den samme som almindelig mælk, så ville langt flere også vælge at købe den økologiske, siger Peter Skou.
I øjeblikket bliver der solgt over 250.000 bærbare pc?er i Danmark om året, men tallet er stærkt stigende.
- Mange af vores kunder faldt fra, fordi vi ikke havde konkurrencedygtige priser. Derfor håber vi nu, at mange af de kunder, som vi har haft tidligere, vil få øjnene op for, at de nu kan få en bedre kvalitet til de samme penge, siger Peter Skou.
Satsningen på det danske marked kommer parallelt med en fælles nordisk satsning, hvor Toshiba har etableret egne landekontorer med lokal ledelse.
En distributør mere
Tidligere var Toshiba repræsenteret gennem et agentur med it-distributøren Scribona. Men det ægteskab blev opløst ved årsskiftet og Toshiba etablerede eget landekontor. Strategiskiftet har også betydet, at der er kommet en distributør mere - Tech Data.
- Det er godt med lidt konkurrence, men derudover har den nye distributør også medført en kraftig stigning i salget, siger Peter Skou.
I årets første otte måneder har Toshiba haft en salgsfremgang på 50 procent.
Toshiba var den første pc-producent, der tilbage i 1980 kunne præsentere en bærbar computer.
Toshiba var også den første producent, der kom et cdrom-drev i kabinettet, der i øvrigt er det mest robuste på markedet og var også først med TFT-skærme.
I forvejen sidder der Toshiba produkter i stort set alle bærbare computere i verden, men ifølge Peter Skou er det nu slut med at tilbyde Toshiba-teknologi til konkurrenter, før man selv har haft mulighed for at udnytte det innovative forspring.
- Tidligere tilbød vi vores teknologi til konkurrenterne på samme tidspunkt, som vi selv ville begynde at udnytte den. Men konkurrenter kom vores teknologi ned i eksempelvis dårligere kabinetter og kunne derfor sælge deres bærbare pc?er billigere. Men fremover vil vi udnytte vores nyudviklede teknologier selv, og først på et senere tidspunkt sælge teknologien til konkurrenterne, siger han.
Langt sejt træk
Det er først og fremmest IBM, DELL og HP, der med en markedsandel på 21 procent er den største spiller på det danske marked, som Toshiba forventer at hente markedsandele fra. Men ifølge analysechef i IDC Nordic, Anders Elbak bliver det en svær kamp for Toshiba at komme tilbage.
- Det bliver et langt sejt træk. De kan gøre noget, og de har nogle muligheder, men det er ikke nok bare at komme med et produkt, der er lidt bedre, siger han.
Anders Elbak peger blandt andet på Acer, der med at meget fordelagtigt forhandlerprogram på to år er hoppet fra en markedsandel på fem procent til en markedsandel på i den seneste opgørelse på 17 procent.
- Toshiba er en meget produktorienteret virksomhed, så ud over at få nogle gode forhandleraftaler i stand, skal de også være bedre til at ?oversætte? teknolitingesterne til noget som forbrugerne forstår og kan forholde sig til, siger han.
IDC-analytikeren forstiller sig ikke at Toshiba i den nærmeste fremtid stabilt vil placere sig meget højere op på listen.
- Vi kan tydeligt se, når det er lykkedes for en af de store leverandører at have fået en aftale med Aldi eller Netto, og hvis Toshiba kommer med i sådan en aftale kan de hurtigt kravle op på listen, men jeg tror ikke på, at de kommer til at ligge konstant på en markedsandel på ti procent gennem længere tid, siger Anders Elbak.
Denne artikel stammer fra anden sektion af fredagens trykte udgave af Computerworld, det nye IT Branchen.