Mobiltelefonproducenten Nokia har besluttet at stoppe salget af mobilt indhold, såsom ringetoner, grafik og javabaserede spil.
Skridtet peger imod et skift i magtbalancen i mobilindustrien, vurderer en analytiker ifølge Miami Herald.
Mobilselskaberne har været modstandere af, at mobiltelefonproducenterne gav konkurrence på omsætningen af teleydelser.
Nokias onlinebutik, Club Nokia, har ikke siden etableringen i 2000 gjort meget væsen af sig i markedet for ringetoner, der anslås til mellem 9 og 21 milliarder kroner årligt.
Nokia fremhæver, at det aldrig har været intentionen, at konkurrere med operatørerne, men at Club Nokia mere har været en måde at vise sine kunder, hvilke muligheder de enkelte teleoner byder på.
Ifølge en analytiker hos Gartner kan Nokias træk anses som en yderligere understregning af et skift i magtbalancen til mobilselskabernes fordel. Desuden kommer trækket oven i, at Nokia kæmper med at genvinde markedsandele for sine telefoner.
Samtidig med at Nokia takker af på markedet for ringetoner har Sony Ericsson indgået en aftale med Financial Times om at sælge mobilt indhold via Financial Times hjemmeside.