Ny kundeaftale beskytter mod porno-takster

Teleselskaberne forpligter sig nu til at beskytte kunderne mod kæmperegninger for opkald til eksotiske telefonnumre, som de ikke er klar over, at de har foretaget. En aftale mellem Forbrugerrådet og teleselskabernes brancheorganisation slår den praksis fast, som blev indført efter en dom sidste år.

Efter en dom i Vestre Landsret i maj 2003 bliver det nu en fast del af teleselskabernes aftaler med fastnetkunderne, at selskaberne har pligt til at beskytte kunderne.

Det er teleselskabernes brancheorganisation Telekommunikationsindustrien og Forbrugerrådet, som er blevet enige om at få papir på forholdet.

Fremover bliver det nu en del af aftalen mellem kunden og teleselskabet, at teleselskabet skal forsøge at beskytte kunderne imod de firmaer, som spekulerer i at misbruge telefoni.

Opkald til Stillehavet

- Det her kommer på baggrund af den dom, som for et års tid siden sagde, at aftalerne var urimelige, og at teleselskaberne har et medansvar for at beskytte kunderne, siger telepolitisk medarbejder Anders Hjort Jensen fra Forbrugerrådet.

Diskussionen begyndte, efter flere fastnetkunder klagede over voldsomt store regninger med opkald til små øer i Stillehavet.

Opkaldene blev foretaget ved hjælp af såkaldte dialer-programmer, som automatisk ringede op fra kundens pc via et modem til eksotiske betalingsnumre.

Dialer-programmerne blev installeret af uvidende kunder i forbindelse med besøg på eksempelvis pornosider, hvor de blev bedt om at installere noget software, før de kunne få vist indholdet af siderne.

Urimelige kundeaftaler

Dommen i Vestre Landsret slog fast, at teleselskabernes kundeaftaler var urimelige, fordi ansvaret blev lagt hos kunden. Dermed kunne kunden ende med en kæmperegning for opkald, som kunden aldrig bevidst havde foretaget.

Efter dommen ændrede teleselskaberne praksis og spærrede som udgangspunkt for opkald til en række lande samt visse danske 900-numre.

- Det er sådan set i gåseøjne bare den praksis, vi nu har indarbejdet i kundeaftalerne. Teleselskaberne skal arbejde for at beskytte kunderne. Den store forskel er, at det nu står mejslet ind i aftalerne, siger Anders Hjort Jensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere