Efter en dom i Vestre Landsret i maj 2003 bliver det nu en fast del af teleselskabernes aftaler med fastnetkunderne, at selskaberne har pligt til at beskytte kunderne.
Det er teleselskabernes brancheorganisation Telekommunikationsindustrien og Forbrugerrådet, som er blevet enige om at få papir på forholdet.
Fremover bliver det nu en del af aftalen mellem kunden og teleselskabet, at teleselskabet skal forsøge at beskytte kunderne imod de firmaer, som spekulerer i at misbruge telefoni.
Opkald til Stillehavet
- Det her kommer på baggrund af den dom, som for et års tid siden sagde, at aftalerne var urimelige, og at teleselskaberne har et medansvar for at beskytte kunderne, siger telepolitisk medarbejder Anders Hjort Jensen fra Forbrugerrådet.
Diskussionen begyndte, efter flere fastnetkunder klagede over voldsomt store regninger med opkald til små øer i Stillehavet.
Opkaldene blev foretaget ved hjælp af såkaldte dialer-programmer, som automatisk ringede op fra kundens pc via et modem til eksotiske betalingsnumre.
Dialer-programmerne blev installeret af uvidende kunder i forbindelse med besøg på eksempelvis pornosider, hvor de blev bedt om at installere noget software, før de kunne få vist indholdet af siderne.
Urimelige kundeaftaler
Dommen i Vestre Landsret slog fast, at teleselskabernes kundeaftaler var urimelige, fordi ansvaret blev lagt hos kunden. Dermed kunne kunden ende med en kæmperegning for opkald, som kunden aldrig bevidst havde foretaget.
Efter dommen ændrede teleselskaberne praksis og spærrede som udgangspunkt for opkald til en række lande samt visse danske 900-numre.
- Det er sådan set i gåseøjne bare den praksis, vi nu har indarbejdet i kundeaftalerne. Teleselskaberne skal arbejde for at beskytte kunderne. Den store forskel er, at det nu står mejslet ind i aftalerne, siger Anders Hjort Jensen.