Med lanceringen af nye websider til download af musik fra internettet vurderes det europæiske marked for musiksalg via internettet at løfte sig væsentligt i de kommende år.
Et niveau på over 26 milliarder kroner årligt i 2009 er muligt, vurderer analysebureauet Forrester ifølge Reuters.
I år er Apples Itunes og Sonys Connect lanceret i Europa, ligesom Napster vil sprede sig i flere europæiske lande.
Det vil sætte skub i udviklingen og affyre markedet for musik-download, så et ellers hensygnende europæisk marked kan tage udfordringen fra USA op.
- Forbrugerne erfarer gradvist, at de får kvalitet og driftsikkerhedved ved at betale for download af musik. Tjenesterne vil samtidig blive nemmere at anvende efterhånden som bredbåndspenetrationen øges, siger analytiker Rebecca Jennings.
I dag er halvdelen af online-musikforretningen baseret på unge mellem 16 og 24 år. Forrester ser dog en tendens til at ældre forbrugere kommer til efterhånden som tjenesterne udvides og bliver simplere at anvende.
Storbritannien, Frankrig og Tyskland vil kontrollere broderparten af markedet.
Over 60 procent af de lovlige musik-download vil blive solgt i de tre lande, og Italien og Spanien vil vokse til 20 procent af markedet, lyder vurderingen.
Tidligere tirsdag oplyste Apple, at selskabet 10 uger efter sin lancering af Itunes i Frankrig, Tyskland og Storbritannien har solgt fem millioner musiknumre i Europa. På verdensplan har Itunes solgt over 100 millioner numre, hovedsageligt i USA