Den danske business intelligence (BI)-branche kan se frem til et milliardpotentiale, når flere danske virksomheder får øjnene op for værdien af datamining.
Det vurderer forsker ved Aalborg Universitet, lektor Kristian G. Olesen.
- Det er vores opfattelse, at det kun er et begrænset antal virksomheder, der bruger datamining aktivt i dag. Men det vil ændre sig drastisk inden for de næste år, siger han.
Massiv vækst forude
Han mener, at det især er virksomheder inden for finans, tele, forsikring og detailhandel, der har fået øjnene op for datamining som forretningsværktøj, og det er herfra, branchen kan forvente en massiv vækst.
- Årsagen er, at mange virksomheder i forvejen besidder de nødvendige data, men ikke bruger dem målrettet. Et realistisk skøn er, at op mod tusind danske virksomheder vil have implementeret datamining-systemer inden for en årrække. Med en pris på en halv til en hel million kroner per system har datamining et potentiale, som nærmer sig milliarden, siger Kristian G. Olesen.
Han oplyser, at et stigende antal virksomheder henvender sig til Aalborg Universitet for at få mere ud af deres BI-systemer.
Det mulige potentiale bekræftes af BI-konsulenthuset BusinessMinds, der har oplevet en støt stigende interesse for virksomhedens ydelser inden for datamining.
- Vores oplevelse er, at flere og flere virksomheder bliver opmærksomme på, at de med datamining kan bruge eksisterende data om for eksempel kundernes forbrugsmønstre aktivt i forretningen. Vi får ganske enkelt flere henvendelser end nogensinde før, siger chefkonsulent Søren Laursen fra BusinessMinds
Denne artikel strammer fra den trykte udgave af Computerworld, som fredag bringer mere om Business Intelligence.