Den danske webshop Coolshop følger i kølvandet på den amerikanske e-handelsgigant Amazon og planlægger et massivt fremstød med fysiske butikker.
Det fortæller Jacob Risgaard, marketingschef og medstifter af Coolshop, til Computerworld.
"Det er planer, som vi har arbejdet med gennem flere år, og vi har nogle meget konkrete planer om at åbne butikker med vores navn, som vi forventer bliver realiseret i begyndelsen af næste år," fortæller Jacob Risgaard.
Han forklarer, at Coolshop på nuværende tidspunkter kun i begrænset omfang kan løfte sløret for planerne, men Jacob Risgaard betegner de kommende butikker som "store", og han slår fast, at virksomheden planlægger at åbne i alt fem butikker rundt omkring landet.
Butikkerne vil blive åbnet synkront på en endnu ukendt dato i de første måneder af 2017.
Læs også: Ekspert: Derfor vil Amazon og andre webshops pludseligt lave fysiske butikker
Markant strategi-skifte for webshops
Dermed siger Coolshop - ligesom Amazon og en række andre e-handels-virksomheder - farvel til den "pure play-tankegang", der ellers gennem mange år har været dominerende inde for e-handlen.
Computerworld har tidligere beskrevet, hvordan webbutikken Morfars for få år siden valgte at supplere e-handlen med fysiske butikker, hvilket resulterede i en synergi-effekt, der også gavnede salget i webshoppen.
Det kan du læse mere om her: Åbnede fysisk butik og fik kæmpe-optur i web-butikken
Den danske detail-ekspert Dorte Wimmer fra Retail Insitute Scandinavia har for nylig fortalt til Computerworld, at flere og flere net-butikker ser de fysiske butikker som en mulighed for at opbygge en tættere relation med kunderne.
Det er ifølge Jacob Risgaard også en af årsagerne til at Coolshop nu gør klar til at åbne de fysiske butikker.
"Vi forventer, at det kan give en helt anden form for nærvær i kundekontakten," siger han.
Store muligheder i fysisk legetøjssalg
Coolshop blev stiftet i 2003, hvor virksomheden især satsede på internetsalg af computerspil. Men virksomheden har løbende udvidet sortimentet og sælger i dag alt fra forbrugerelektronik og legetøj til boligindretning, skønhedsprodukter og spiritus.
Jacob Risgaard forklarer, at han især ser store muligheder i legetøjssalg i fysiske butikker
"Det handler om, at vi skal tilbage til den oplevelse, som man i gamle dage fandt, når man gik ind i en legetøjsafdelig. Noget, som jeg mener, er forsvundet i dag, men mange af os husker det fra vores barndom. Vi skal ganske enkelt have magien tilbage - der skal dufte af candy-floss, og det skal ligne et eventyrland," siger han.
Samtidig ser han også en masse praktiske fordele, når det handler om kundeservice, muligheder for at bytte online-køb samt muligheden for, at folk kan bestille på nettet og afhente i butikken.
Jacob Risgaard fra Coolshop påpeger desuden, at net-butikker ofte kommer til kort, når det handler om at introducere kunderne for nye produkter. Noget der er betydeligt lettere med et fysisk udstillingsvindue.
"Internettet er et godt sted at researche, fordi du kan læse en masse om produkterne. Men nettet er til gengæld ikke særligt godt til at inspirere folk til at købe produkter, som de ikke kender i forvejen. Så jeg tror på, at der kan opstå et godt samspil mellem de fysiske butikker og netbutikken," siger han.
Webshops har volume i ryggen
Coolshop er en af Danmarks største webshops, og det giver virksomheden en godt udgangspunkt for at etablere fysiske butikker.
Det skyldes ifølge Jacob Risgaard, at virksomheden i kraft af sin onlinebutik allerede har et stort centrallager, hvilket betyder at Coolshop-butikkerne har mulighed for at købe ind i en lang større volume, end det normalt er tilfældet for en butikskæde af den størrelsesorden.
"Et af de store problemer for mange små kæder og butikker er, at de ikke har tilstrækkelig stor volume, når de skal købe ind. Det gør det svært for dem, når de skal konkurrere på prisen. Det problemer har vi ikke, fordi vi i forvejen har en stor netbutik," siger han.
Men det giver også mulighed for, at Coolshop-butikkerne kan tilbyde et større produktsortiment, end det normalt vil være tilfældet i en fysisk butik .
Det giver mulighed for, at kunderne kan bestille produkter, der ikke er en del af den fysiske butiks sortiment via en skærm i butikken, og herefter kan kunden afhente produktet i butikken dagen efter eller få det leveres på deres hjemmeadresse.
Læs også:
Dansk webbutik: Sådan fik vi lukket ned for million-fusk i vores netbutik