Lørdag slår Elgiganten dørene op i den nye flagskibs-butik på Strøget i København.
Det sker knap et år efter, at Elgiganten overtog 10 butikker fra den skrantende FONA-kæde - et skridt som ikke mindst handlede om at få adgang til en række af de attraktive centrale adresser, som FONA traditionelt har haft.
Butikken på Strøget har da også været en af de mest profilerede adresser for FONA og husede, indtil Elgigantes overtagelse, FONA 2000-butikken.
For Elgigantens danske direktør Peder Stedal, som viser Computerworld rundt i butikken dagen inden den store åbning, er netop placeringen også det centrale budskab.
For hvad laver en elektronikkæde, som normalt ligger i forstædernes megacentre, pludselig på en af Københavns dyreste adresser:
"For os handler det om, at vi kunderne også flytter sig. Der flytter stadig flere til byerne - og det er langt fra dem alle, som har bil eller kørekort," forklarer Peder Stedal og understreger, at Elgiganten på Strøget kun er den første af i alt fem butikker, som får en makeover.
I alt har Elgiganten nu 40 butikker i Danmark.
Bestil på nettet, hent centralt
Placeringen og de lidt færre kvadratmeter på storbyadresserne betyder dog, ifølge Peder Stedal, at udvalget vil være noget anderledes:
"Vi kommer ikke til at sælge hvidevarer her, men vi kommer til at have skærme over hele butikken hvor du kan vælge dit udstyr og så få det leveret eller selv hente det et andet sted."
Samtidig regner Elgigantens direktør med, at muligheden for at bestille på nettet og afhente varerne på en central adresse i city vil være populært blandt de mange mennesker, som i dag arbejder centralt i byen.
Tanken er desuden, ifølge Peder Stedal, at den centrale adresse skal bruges til at sætte fokus på særligt spændende og dyre produkter:
"Det er her, at du kommer til at se fladskærme til 200.000 på væggen. Ting som du normalt ikke finder i din normale Elgiganten," forklarer direktøren.
Han fremhæver, at flagskibs-butikken på Strøget har dedikerede såkaldte in-store områder til gaming-udstyr og Samsung-produkter.
Tricks skal gøre det nemmere at være kunde
I den nye butik finder du desuden en række andre småforbedringer, som er skabt for at skabe en bedre oplevelse for kunderne.
Du kan blandt andet trække et nummer og så via centrale displays i hele butikken følge køen, sådan at du frit kan bevæge dig rundt.
Samtidig kan du i kælderen finde Elgigantens dedikerede Apple-værksted, som kan reparere dit æble-grej på stedet - dog med den undtagelse, at Elgiganten i nogle tilfælde, ifølge Apples regler, er forpligtiget til at sende det til et centralt Apple-værksted.
En sjov detalje er desuden, at næsten samtlige prisskilte i den nye butik er elektroniske. Ifølge Peder Stedal er målet på sigt, at skiltene kan være med til at guide den besøgende kunde hen til netop det produkt, som kunden er på udkig efter.
I første omgang er fokus dog på at få afviklet lørdag og søndag, hvor Elgiganten lokker med en række attraktive åbningstilbud.
Hvor mange gæster, som elektronikgiganten regner med, vil direktøren ikke ud med. Men han understreger, at der er købt rigeligt med kaffe ind til weekendens gæster.
Se flere billeder fra den nye flagskibsbutik herunder...