Læs også:
Disse syv fejl skræmmer kunderne væk fra din webshop
Top-CIO: Derfor må ansatte ikke anvende private gadgets her
Imod strømmen:
Fra digital til analog og tilbage igen.
Sådan lyder opskriften på succes for forretningen Morfars, der sælger fjernstyrede biler, helikoptere og tilbehør, hvis den skal gøres op i en enkelt sætning.
Det har nemlig vist sig, at i de områder hvor Morfars har åbnet fysiske butikker, er slaget i online-butikken eksploderet.
"Når vi måler på vores kunders net-indkøb, så er de overrepræsenterede i de områder, hvor vi også har en fysisk butik. Selv indenfor en radius af ganske få kilometer fra butikken køber folk online," fortæller Kim Eriksen, hvis visitkort blot siger Chefen, som en forklaring på, at han er ejer og grundlægger af familiebutikken Morfars.
Kontant afregning
Virksomheden startede egentlig som 100 procent online-forretning, men har nu også bevæget sig over i den analoge verden, stik modsat trenden.
"Det er egentlig sket ved tilfældigheder og faktisk lidt mod min vilje. Jeg har tidligere haft flere legetøjsbutikker, som måtte lukke og de økonomiske efterveer skræmte mig lidt for igen at åbne butikker," fortæller han.
Men ved at skabe en franchise-model blev der, ud over hovedkontoret i Herlev, åbnet tre nye butikker rundt i Danmark.
Og det giver pote på nettet.
"Faktisk var forventningen, at vores online-salg ville falde, fordi kunderne selvfølgelig ville gå ned i butikken. Men der skete lige det modsatte, online-salget det steg. Da vi opdagede tendensen, tænkte vi, at det er sgu da mærkelig, og derfor begyndte vi at undersøge sagen,"
Resultatet af den undersøgelse handler om tryghed.
"Vi snakkede med kunderne, og det viste sig, at folk vil have fordelen ved online-handel, det store sortiment, muligheden for at handle i arbejdstiden og sammenligne priser," begrunder Kim Eriksen.
"Men samtidig følte kunderne sig trygge ved at vide, at der er en fysisk butik, hvor man kan henvende sig, hvis der er noget galt."
Vi besøger vores Facebook-venner
Morfars har også valgt en ny vinkel på markedsføringen, der består i at konvertere de digitale Facebook-venner til analoge venner.
"Det er en helt naturlig udvikling, at springe fra digital til analog. Vi kalder det for social-offline, og det har vi store forventninger til."
"Vi har købt en bus, og den har vi nu tænkt os at køre rundt med i Danmark for at møde vore Facebook-venner. Facebook er et fantastisk redskab for os, og vi har små 10.000 "Synes godt om-tilkendegivelser", men nu vil vi altså besøge dem og have det sjovt sammen," fortæller Kim Eriksen, og man kan se på ham, at han glæder sig.
Fortsætter på næste side.
Her er fidusen
I første omgang handler det ikke om salg, men om markedsføring.
"Vi vil skabe et miljø, viser os frem og have det sjovt med vores Facebook-venner. Derfor hiver vi en masse udstyr med, laver konkurrencer og sætter gang i den for en dag. Vi snakker et sprog som folk kan forstå og viser varen frem. Gamle forretningsdyder."
For mange, men ikke alle
Løsningen som Morfars har haft succes med, er ikke for alle, men der er mange, der frit kan høste af erfaringerne.
"Vi er en lille virksomhed, og derfor kan vi hurtigt og nemt vende tingene på hovedet eller gøre det anderledes. Det er superfedt, sjovt og giver kontant afregning - både positiv og negativ - men det er nok betydelig sværere, hvis man er et stort foretagende," siger Kim Eriksen og fortsætter:
"Samtidig skal man nok have en niche-vare, før det giver pote. Hvis man sælger toiletpapir, så skal det enten være blødt eller billigt. Her behøver kunderne ikke samme tryghed eller mulighed for at se tingene live."
Omvendt ser han gode muligheder for, at andre kan kopiere hans model.
"Vi udbyder en nørd-vare, som er speciel, men det er der jo masser af andre, der også har."
Han peger desuden på, at finanskrisen har betydet, at en fysisk butik har sin berettigelse.
"Før krisen sad pengene betydelig mere løst, og mange købte bare varen online. I dag tænker folk sig om en ekstra gang, og skal lige ned og se den i butikken før pengene skydes af. Det tror jeg er en generel tendens, og derfor skal man åbne flere muligheder for salg i en krisetid," siger han.
I Social- og integrationsministeriet har man også valgt en utraditionel it-løsning, der går i mod strømmen. Her er BOYD nemlig forbudt. Den historie kan du læse her.
Læs også:
Disse syv fejl skræmmer kunderne væk fra din webshop